Гледай на живо

Очаквайте в 15:00 Контролна среща: България (U16) - Вестфалия (U16)

"Марадона: Божията ръка" на Джими Бърнс изследва мита за гениалния футболист

"Марадона: Божията ръка" на Джими Бърнс изследва мита за гениалния футболист

Българските читатели вече имат възможността да се докоснат до скандалната биография "Марадона: Божията ръка" на Джими Бърнс.

Във времена, в които играчи като Лионел Меси, Кристиано Роналдо и Златан Ибрахимович диктуват правилата на футболните терени по света, едно име все още се титулува като създателя на тези правила. Гениалният виртуоз на коженото кълбо Диего Марадона продължава да стои на върха в множество класации за най-добрите футболисти в историята на великата игра. Кариерата му, увенчана със стотици мачове и поне още толкова скандали, се превръща в обект на изследване от страна на Джими Бърнс, дългогодишен кореспондент на "Файненшъл таймс", Би Би Си и "Икономист". Бърнс се заема с тежката задача да разучи из основи живота на футболния гений, превръщайки написването на книгата в своеобразно пътуване между двете страни на Атлантика.

След множество интервюта с играчи, треньори, мениджъри и дори лекари Бърнс издава "Марадона: Божията ръка", която обхваща живота на Диего Марадона от родното гето в Буенос Айрес, преминава през периодите му на върхове в Наполи и Барселона и стига до терените на Съединените американски щати, където Марадона сензационно е изхвърлен от Световното първенство след положителен тест за наркотици. Последващите изяви на "Микеланджело на футбола" пък са отразени в допълнителна глава, написана през 2019 г. от Джими Бърнс специално за българското издание на книгата от Hybrid books.
Ето откъс от биографията, от издателството:

Китершпилер обаче скоро открива, че в Неапол няма как да запази ексклузивни права върху бизнес империята на Марадона. Разбира това скоро след като пристига на разузнавателното си пътешествие през пролетта на 1984 година, когато слуховете за интересите на местния клуб към Марадона вече се ширят из италианската преса. Тъкмо кара от летището към магистралата, която води към града, когато забелязва парцалив уличен продавач да продава касети встрани от пътя. На касетата има нелегален запис, който след време ще кънти из стадион „Сан Паоло“, а и сега е доста популярен сред доминираните от Камората бедни квартали на Неапол. В груб превод песничката звучала така:

"О, мамо, мамо, мамо,

о, мамо, мамо, мамо,

знаеш ли защо сърцето ми бие така?

Видях Марадона, видях Марадона

и, мамо, съм влюбен!"

Китершпилер е толкова ошашавен от факта, че продукт с името на Марадона се продава без негово разрешение, че удря спирачки. По-късно си спомня: "Питах момчето как може да продава касети за Марадона, при положение че още не е подписал с "Наполи". "Ами ако преговорите се провалят и той изобщо не дойде?", попитах го аз. Момчето просто се извърна към мен и сви рамене: "К’во ми пука, вече съм продал две хиляди касети за един ден..."

В преговорите, които Китершпилер често води с официалните представители на "Наполи", въпросът за мърчандайза нерядко става повод за кавги и напрежение между страните. Дори след като трансферният договор е подписан, Китершпилер продължава да не се отказва от онова, което, както е научил в Аржентина и Испания, е едно от най-доходоносните пера в бюджета на марката "Марадона". Независимо от това обаче, колкото по-дълго остава в Неапол, толкова повече се убеждава, че контролът над мърчандайза вече не му принадлежи.

Пауло Паолети, телевизионен журналист и служител на "Наполи", който по-късно се оказва част от тесния кръг приятели на Марадона в Италия, си спомня една нощ, когато той и Китершпилер излизат от една пицария, разположена в лъскавия квартал Мергалина в близост до пристанището, и се натъкват на поредния пример за местна предприемчивост. Момче на светофара се разхожда между колите, продава цигари "Марлборо" и крещи: "Цигари "Марадона", две на цената на една!". Паолети си спомня изумения поглед на Китершпилер, белязан и с капчица огорчение. "Когато Хорхе го попита защо продава цигари "Марлборо" като цигари „Марадона“, момчето простодушно му отвърна: "Защото продавам много повече така". И точно тук Хорхе осъзна (ако вече не го бе направил преди това), че не е единственият, който вярва във факта, че името "Марадона" е синоним на големия бизнес".

Китершпилер незабавно заплашва да съди всеки в Неапол, който нарушава авторското право на продуктите с името "Марадона". Но от Камората се свързват с него чрез посредници и му разясняват, че не е много мъдра идея да развиваш бизнес в града, без първо да стигнеш до споразумение със "защитниците на бедните", за каквито обичат да се мислят местните мафиоти. В Неапол уличните продажби са ключова част от местната икономика, която е организирана от Камората като начин за изплитането на мрежата от влияние сред бедните и отчаяни от живота.

Сделката, предложена от Камората, е следната: организацията продължава да контролира местния мърчандайзинг, като оставя промоциите и рекламните сделки в ръцете на "Марадона Продакшънс". Китершпилер приема "предложението, на което не може да откаже" заради собствената си безопасност и заради тази на Марадона. Самият играч пък декларира публично малко след пристигането си в града: "Много ще съм щастлив, ако бизнесът в Неапол успее да оцелее заради моето лице“, като по този начин „подпечатва сделката".

Последвайте каналите ни в:

Carlsberg "Домът на Феновете" е новата секция на Sportal.bg за игри. С регистрацията си Вие ще можете да персонализирате Вашето съдържание и да участвате в нашите игри за страхотни награди.

Регистрирай сe

Още от Футбол свят

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти