Европейски футбол

"Марадона: Божията ръка" на Джими Бърнс изследва мита за гениалния футболист

10 април 2020 | 14:25 - Обновена
"Марадона: Божията ръка" на Джими Бърнс изследва мита за гениалния футболист
  • копирано
  • 2
Българските читатели вече имат възможността да се докоснат до скандалната биография "Марадона: Божията ръка" на Джими Бърнс.

Във времена, в които играчи като Лионел Меси, Кристиано Роналдо и Златан Ибрахимович диктуват правилата на футболните терени по света, едно име все още се титулува като създателя на тези правила. Гениалният виртуоз на коженото кълбо Диего Марадона продължава да стои на върха в множество класации за най-добрите футболисти в историята на великата игра. Кариерата му, увенчана със стотици мачове и поне още толкова скандали, се превръща в обект на изследване от страна на Джими Бърнс, дългогодишен кореспондент на "Файненшъл таймс", Би Би Си и "Икономист". Бърнс се заема с тежката задача да разучи из основи живота на футболния гений, превръщайки написването на книгата в своеобразно пътуване между двете страни на Атлантика.

След множество интервюта с играчи, треньори, мениджъри и дори лекари Бърнс издава "Марадона: Божията ръка", която обхваща живота на Диего Марадона от родното гето в Буенос Айрес, преминава през периодите му на върхове в Наполи и Барселона и стига до терените на Съединените американски щати, където Марадона сензационно е изхвърлен от Световното първенство след положителен тест за наркотици. Последващите изяви на "Микеланджело на футбола" пък са отразени в допълнителна глава, написана през 2019 г. от Джими Бърнс специално за българското издание на книгата от Hybrid books.

Ето откъс от биографията, от издателството:

Китершпилер обаче скоро открива, че в Неапол няма как да запази ексклузивни права върху бизнес империята на Марадона. Разбира това скоро след като пристига на разузнавателното си пътешествие през пролетта на 1984 година, когато слуховете за интересите на местния клуб към Марадона вече се ширят из италианската преса. Тъкмо кара от летището към магистралата, която води към града, когато забелязва парцалив уличен продавач да продава касети встрани от пътя. На касетата има нелегален запис, който след време ще кънти из стадион „Сан Паоло“, а и сега е доста популярен сред доминираните от Камората бедни квартали на Неапол. В груб превод песничката звучала така:

"О, мамо, мамо, мамо,
о, мамо, мамо, мамо,
знаеш ли защо сърцето ми бие така?
Видях Марадона, видях Марадона
и, мамо, съм влюбен!"

Китершпилер е толкова ошашавен от факта, че продукт с името на Марадона се продава без негово разрешение, че удря спирачки. По-късно си спомня: "Питах момчето как може да продава касети за Марадона, при положение че още не е подписал с "Наполи". "Ами ако преговорите се провалят и той изобщо не дойде?", попитах го аз. Момчето просто се извърна към мен и сви рамене: "К’во ми пука, вече съм продал две хиляди касети за един ден..."

В преговорите, които Китершпилер често води с официалните представители на "Наполи", въпросът за мърчандайза нерядко става повод за кавги и напрежение между страните. Дори след като трансферният договор е подписан, Китершпилер продължава да не се отказва от онова, което, както е научил в Аржентина и Испания, е едно от най-доходоносните пера в бюджета на марката "Марадона". Независимо от това обаче, колкото по-дълго остава в Неапол, толкова повече се убеждава, че контролът над мърчандайза вече не му принадлежи.

Пауло Паолети, телевизионен журналист и служител на "Наполи", който по-късно се оказва част от тесния кръг приятели на Марадона в Италия, си спомня една нощ, когато той и Китершпилер излизат от една пицария, разположена в лъскавия квартал Мергалина в близост до пристанището, и се натъкват на поредния пример за местна предприемчивост. Момче на светофара се разхожда между колите, продава цигари "Марлборо" и крещи: "Цигари "Марадона", две на цената на една!". Паолети си спомня изумения поглед на Китершпилер, белязан и с капчица огорчение. "Когато Хорхе го попита защо продава цигари "Марлборо" като цигари „Марадона“, момчето простодушно му отвърна: "Защото продавам много повече така". И точно тук Хорхе осъзна (ако вече не го бе направил преди това), че не е единственият, който вярва във факта, че името "Марадона" е синоним на големия бизнес".

Китершпилер незабавно заплашва да съди всеки в Неапол, който нарушава авторското право на продуктите с името "Марадона". Но от Камората се свързват с него чрез посредници и му разясняват, че не е много мъдра идея да развиваш бизнес в града, без първо да стигнеш до споразумение със "защитниците на бедните", за каквито обичат да се мислят местните мафиоти. В Неапол уличните продажби са ключова част от местната икономика, която е организирана от Камората като начин за изплитането на мрежата от влияние сред бедните и отчаяни от живота.

Сделката, предложена от Камората, е следната: организацията продължава да контролира местния мърчандайзинг, като оставя промоциите и рекламните сделки в ръцете на "Марадона Продакшънс". Китершпилер приема "предложението, на което не може да откаже" заради собствената си безопасност и заради тази на Марадона. Самият играч пък декларира публично малко след пристигането си в града: "Много ще съм щастлив, ако бизнесът в Неапол успее да оцелее заради моето лице“, като по този начин „подпечатва сделката".

Още по темата
  • копирано
  • 2
SPORTAL.BG
Спортни новини
Прочетена 807

Добави коментар ›› Коментари (2)

аз
(Гост)
2
отговор
10 април 2020 | 19:59

тая книга дали ще излезе на български Рейтинг: 2 2

Мда
(Гост)
11 април 2020 | 19:38

Вече е достъпна за поръчки на сайта на издателството Рейтинг: 0 1

.
(Гост)
1
отговор
10 април 2020 | 15:35

Дон Диего е най-добрия футболист в историята на футбола. Рейтинг: 15 3

1234
(Гост)
10 април 2020 | 16:09

Ако казваш "най-големия наркоман и мошенник" съм съгласен. Рейтинг: 3 8


							
						

›› Live Scores

Календар

calendar_icon
календар затвори

Всички мачове

Проблемите на Шалке се пренесоха и на терена 28 май 2020
Очакваше се проблемите на Шалке да приключат с подновяването на Бундеслигата. Клубът от Гензенкирхен бе застрашен от банкрут поради кризата с коронавируса и бе един от тези, които най-много държаха първенството да ...
Димитър Рангелов: Клоп лично ми се обади за ... 27 май 2020
Големият футбол се завърна в Германия. Снощното дерби между Борусия (Дортмунд) и Байерн (Мюнхен) събра стотици милиони привърженици на великата игра пред телевизорите. Един от тях беше и българският нападател Димитър ...

Левски | ЦСКА | Лудогорец | Първа лига | Втора лига | Национални отбори по футбол | Купа на България | Англия | Испания | Италия | Германия | Франция | Русия | Шампионска лига | Лига Европа | Мачове на живо | Волейбол | Тенис | Формула 1 | Баскетбол

Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на Агенция Спортал, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на Агенция Спортал, посочване на източника и добавяне на линк към www.sportal.bg. Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.

Този уебсайт е собственост на Sportal Media Group

Sportal.bg is part of the Sportal Media Group network
ЕВРО2016 | Мобилни телефони | Бизнес новини | Лайфстайл | Woman.bg | Men Only | Новини | Shopping.bg Мобилен Портал

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.