Европейски футбол

Смъртта на тики-така

02 януари 2020 | 18:33 - Обновена
Смъртта на тики-така

Тики-така вече не е на мода. Всъщност изглежда, че изживява предсмъртна агония и на стила се осланят само най-радикалните му последователи. Стил, който беляза цяло едно поколение с апотеоз Мондиал 2010 в ЮАР със световната купа на Испания и най-добрия отбор на Барселона в историята и който обаче изглежда като да наближава края си.

Футболният свят се измени драстично в течение на настоящото десетилетие след диктатурата на тики-така. Поколението от футболисти, превърнали този стил в произведение на изкуството, се прости с елитното ниво на футбола, а неговите наследници са доста далеч от онези малчовци, преобърнали света с краката нагоре.

Със сигурност най-добрият посланик на тики-така е Джосеп Гуардиола, който се нае да привнася тази форма на игра навсякъде където отиде да работи. По време на престоя си в Байерн (Мюнхен) успя да накара доста от отборите в Бундеслигата да се опитат да играят по този така специфичен начин. Дори и митичният Лотар Матеус призна това.

ЗАБРАВЕНИЯТ ЗАВЕТ НА ПЕП

Е, само няколко години по-късно почти не се вижда този тип футбол в Германия. Двата тамошни гранда – Байерн и Борусия (Дортмунд) – му обърнаха гръб, за да играят отново „по немски“. Единствен младият старши треньор на РБ Лайпцих – Юлиан Нагелсман, изглежда като попил от завета на Гуардиола, макар че залага на доста по-вертикална игра от легендарния специалист от Сантпедор.

Дори и в испанската Ла Лига вече почти не се срещат изповядващи този фамозен стил, белязал цяло едно поколение. Даже и Барса на Ернесто Валверде играе друго нещо. „Няколко години следвахме сляпо нашия стил на игра до степен да се превърнем донякъде в негови роби. Във футбола обаче трябва непрестанно да се развиваш всяка година, защото иначе накрая всички ще те разгадаят“, призна Жерард Пике.

ПРОЦЕНТ ВЛАДЕНИЕ НА ТОПКАТА В ШАМПИОНСКАТА ЛИГА

Барселона: 73% в последния сезон на Гуардиола срещу 57% през този

Байерн: 71% в последния сезон на Гуардиола срещу 57% през този

Интер: 53% в сезон 2011/12 срещу 40% през този

Ливърпул: 61% в сезон 2009/10 срещу 51% през миналия

Манчестър Юнайтед: 62% през 2010/11 срещу 44% през миналия

Пари Сен Жермен: 63% в сезон 2015/16 срещу 54% през този

Реал Мадрид: 62% миналия сезон срещу 56% през този

Валенсия: 62% в сезон 2010/11 срещу 46% през този

Атлетико Мадрид: 54% в сезон 2009/10 срещу 50% през този

Барса и Байерн преживяха радикална промяна в ерата пост-Пеп. „Лос асулграна“ свалиха притежанието на топката си съответно от 73% и 71% в последните си сезони с Гуардиола до по 57% в последния сезон.

Любопитно е, че Реал Мадрид е единственият топ отбор, който имаше силни показатели по владение на топката миналия сезон, а отпадна от Аякс рано в Шампионската лига след три поредни и четири за пет години спечелени Европейски купи. Забележете, че в сезоните на тези си успехи в най-авторитетната клубна надпревара „лос бланкос“ никога не бяха стигали до средно 60% притежание на топката.

След като испанските грандове очевидно играят нещо съвсем друго, в Ла Лига сякаш остава само един радикал по отношение на тики-така, при това той в момента няма работа – Кике Сетиен. Кантабърският специалист продължава да има добро реноме, ала за момента никой не иска да заложи на неговата мания за притежаване на топката.

КРИЗАТА НА ПРОРОЦИТЕ

Кризата на тики-така постави в особено положение други проповедници на този стил. Марсело Биелса в момента води втородивизионния английски Лийдс Юнайтед, а неговият ученик Хорхе Сампаоли е без отбор, след като бе начело на бразилския Сантос. „Да, напразно следваме Гуардиола 20 години. Пеп намери изключението, това не е футбол за всички“, призна Масимилиано Алегри, който се опита да копира тази игра в Серия А без особен практически успех.

Владичеството на Мадрид на Зинедин Зидан и изригването на Ливърпул на Юрген Клоп с неукротима сила в последната петилетка почти доведоха до забравата на тики-така. Днес всички искат да играят като настоящия шампион на Европа – оглушителният и яростен рокендрол сега е предпочитаната музика и накара да замлъкнат цигулките, които донесоха толкова удоволствие на целия свят.

Франция спечели Мондиал 2018 в Русия с тотално противоположен на тики-така стил и фаворитите за вземането на Европейската купа също залагат на доста различен тип футбол. Останал е само един непоправим защитник на този начин на игра, живеещ в Манчестър. И при това дори и той успя да се откъсне от крайната ортодоксалност на този стил, който трудно ще се върне някога към старите си славни дни.

Алваро Рока, „Марка“

Още по темата
SPORTAL.BG
Спортни новини
Прочетена 16101

Добави коментар ›› Коментари (31)

yorval
(Гост)
1
отговор
02 януари 2020 | 18:56

Както сите ние добре сме инфо, съответно и на свой ред на 1-во място и най-напред ИНТЕР на Моу ги развенча тия измислените Катунарско-црни мангасари, след което същото го направи повторно пак Моу, но с Кралския РЕАЛен КЛАБ; 3/ последва го Римският вълчи капан и накрая дойде КЛОППО-то с ЛИВЪРИте, който пък съвсем ги разпердушини и довърши О.К.ончателно безвъзвратно и доКраЙ - като им затръшна ШЛ-врата!!! Рейтинг: 10 14

Този коментар е твърде голям. Ако искате да го прочетете натиснете тук

а
(Гост)
02 януари 2020 | 19:03

Мяу ги развенча с яки съдийски аванти с Принтер,,,,а с Реал как ги развенча, може би с 0:5?? Хапчетата и си лягай! Рейтинг: 20 7

Аз
(Гост)
02 януари 2020 | 19:39

С Реал така ги разобличи, че инкасира най-тежката загуба в кариерата си. Рейтинг: 17 5

вуйче
(Гост)
02 януари 2020 | 19:43

Моу им прекъсна хегемонията в Испания, когато уж бяха най-силни, а рекордите на Реал от сезон 2011-12 още никой не ги е стигнал.Да не забравяме и общо 7:0 за Байерн на Юп срещу тики-трака. Рейтинг: 12 10

до вуйче
(Гост)
02 януари 2020 | 21:56

А да не забравим, че 3 от тези 7 гола бяха нередовни. Да не забравим, че МЕси им беше контузен. Да не забравяме и че 1 мач нищо не значи. Още следващия път когато се срещнаха Байряма бяха изгаврени от Меси Рейтинг: 15 5

смех
(Гост)
03 януари 2020 | 00:51

За катунарските сперматозоиди оправия няма.Те се самоплякат един-друг с някакви олигофренски приказки. Рейтинг: 2 4

Джорвал
(Гост)
03 януари 2020 | 13:18

Момче, казах ти да не пишеш, защото нямаш мозък и не можеш да си подредиш мисълта в думи и изречения. Нищо не ти се разбира и трябва да гадая смисъла, но е невъзможно. Рейтинг: 3 3


							
						

›› Live Scores

Календар

calendar_icon
календар затвори

Всички мачове

Изтича ли срокът на годност на Пеп в Англия 12 февруари 2020
Времената са тежки и изпълнени с предизвикателства за Джосеп Гуардиола и за Манчестър Сити. Времена, които ще изпитат не само треньорските умения на Пеп, а и неговия характер и издръжливост. Той няма още много какво да ...
Интервюто с Хаверц: Готов съм да заиграя и в ... 04 февруари 2020
Той вероятно ще направи един от следващите най-големи трансфери в света на футбола. Отличаващ се като фин стилист, Кай Хаверц е от онези все по-рядко срещани днес галещи топката играчи. Байер (Леверкузен) го моделира от ...

Левски | ЦСКА | Лудогорец | Първа лига | Втора лига | Национални отбори по футбол | Купа на България | Англия | Испания | Италия | Германия | Франция | Русия | Шампионска лига | Лига Европа | Мачове на живо | Волейбол | Тенис | Формула 1 | Баскетбол

Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на Агенция Спортал, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на Агенция Спортал, посочване на източника и добавяне на линк към www.sportal.bg. Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.

Този уебсайт е собственост на Sportal Media Group

Sportal.bg is part of the Sportal Media Group network
ЕВРО2016 | Мобилни телефони | Бизнес новини | Лайфстайл | Woman.bg | Men Only | Новини | Shopping.bg Мобилен Портал

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.