Медии

"Да си журналист е състояние на духа, не е просто професия"

26 август 2019 | 10:48
"Да си журналист е състояние на духа, не е просто професия"
  • копирано
  • 7
Доцент д-р Ефрем Ефремов преподава от 1991 година в Софийския университет "Св. Климент Охридски" специалностите "Теория и практика на редактирането", "Спортна журналистика" и "Типология на списанието" във Факултета по журналистика и масова комуникация (ФЖМК). Той е създател и ръководител на магистърската програма "Спортна журналистика", стартирала през 2014 година. Има дългогодишен стаж в професията – постъпва във вестник "Старт" през 1982 година. Работил е още във вестник "Експрес" и списанията "Световен спорт", "Спорт плюс", "Старт" и "Спринт". През 1986 година става кореспондент на италианското списание Guerin Sportivo, а пише материали и за изданието за тенис Matchball. Доц. д-р Ефремов е присъствал на Олимпийските игри в Сеул'88, Барселона'92, Атланта'96, Атина 2004, Торино 2006, Пекин 2008 и Лондон 2012. Носител е на наградата "Надежда Лекарска", връчвана от БОК за принос към олимпийското образование и култура. В кариерата си е отразявал на живо 18 пъти Мача на звездите в НБА, а и по няколко пъти "Уимбълдън", "Ролас Гарос" и US Open. Над 10 години е председател на Българската асоциация на спортните журналисти. Пред Sportal.bg доц. д-р Ефремов говори за журналистиката преди и сега, както и за перспективите пред магистърската програма "Спортна журналистика". Ето какво сподели известният журналист пред нашата медия:

– Идва новата учебна година. Бихте ли дали повече информация за програмата "Спортна журналистика" във ФЖМК? 
 – Програмата съществува от пет години и се радва на добър успех. В нея могат да участват всички, които имат завършена бакалавърска степен в български университет. Има хора, които наистина обичат спорта и искат да се реализират в спортната журналистика. Те знаят, че дипломата от Университета е ценна, защото получават реални знания. Има и такива, които са с утвърдени професии, но искат да си реализират детската мечта и да учат спортна журналистика. Имам случай на баща и дъщеря да завършат едновременно програмата. И двамата са отлични юристи, но за година и половина последваха пътя на сърцето си. Имам случай с баща, който е водещ химик и се записа при нас, а дъщеря му учи PR също във Факултета. Питах го – как се е решил и той отговори, че неговото момиче го мотивирало. Иначе – записванията започнаха от 19-ти август, чрез електронната система на Университета. Те ще продължат до 5-ти септември. За улеснение на кандидатите – от 2-ри септември всеки може да дойде във Факултета по журналистика и да получи помощ при записването си на място. Магистърската програма е задочна форма, лекциите са през три месеца, три семестъра е, семестриалната такса е 650 лева. Това е средна цена за Университета. Срещу парите и ученолюбието си, студентите получават много знания, добри модели за работа, практика с водещи професионалисти. В края – диплома от престижен факултет, на най-престижния университет у нас. Не случайно подчертавам ученолюбието. В тази програма дипломи не се купуват.  

– Ще се различава ли новата учебна година с нещо от старата?
– Програмата е балансирана между теоретични знания и практически дисциплини. За пример – проф. Лозан Митев от НСА води "История на спорта" и "Олимпизъм". Дисциплината "Маркетинг на спортни събития" също се води от преподавател от НСА – доц. Георги Драганов. Те с голямо удоволствие работят с нашите студенти. Проф. Нели Огнянова чете лекциите им по "Медийно право", проф. Веселина Вълканова – по "Медиен дизайн", проф. Милко Петров води часовете по "Чуждестранна журналистика"... Мисля, че няма по-добри преподаватели от тези у нас. Не искам да изреждам всички, че ще пропусна някого. Що се отнася до практическите дисциплини – то в програмата преподават Томислав Русев, Борислав Борисов, Влади Лазарова. Благодаря им, че включват заниманията със студентите в натоварения си график и се отнасят изключително сериозно към преподавателската си работа. Тук трябва да подчертая, че заплащането не е високо, и те го правят само от уважение към Университета и от чудесното чувство, че можеш да споделиш професионалния си опит с хора, които искат да го получат. Не е случайно, че студентите излизат заредени след всеки час с тях. От тази година ще поканя Георги Филипов и Асен Спиридонов, които винаги са се отзовавали на студенските желания. Специално внимание ще получи онлайн спортната журналистика.

– Как стои въпросът с реализацията едва ли всички, които завършат дисциплината намират място в спортната журналистика?
– Не всички. Има такива, които си мислят, че дипломата им автоматично осигурява място в спортна редакция. Това не е така. Но имам и студенти, които започнаха работа по специалността, която обичат и за която са учили и то здраво. Така че – програмата е предпоставка, но не е задължително условие. При всички положения – тя приближава студентите към реализацията им.

– Какъв слоган бихте избрали за програмата "Спортна журналистика"?
– Да не излезе много самохвално, но първото, което ми идва на ум е: "Учи, при най-добрите!". Друг слоган е "Следвай мечтата си".

– Какви качества според вас трябва да притежава един спортен журналист, за да се наложи в професията?
– Много са. Индустрията, наречена "Спорт" се разви с такива темпове и толкова много пари се завъртяха в нея, че тя вече не приема самоуки дилетанти или пишещи запалянковци в редовете си. Тя има нужда от професионални комуникатори, които да обясняват сложна материя. Как може да се анализират търговски феномени като Висшата лига в Англия или НБА, без добри познания по икономика и право? Само с опоетизиране на финта на даден играч или треньорската схема не става... Как може да се обяснят пълноценно проблемите с допинга, без геополитически поглед и нелоши познания по фармация? Как може да се анализира явлението "Барселона" без испанската, по-близка и по-далечна, история? Мога да дам десетки подобни примера.

– По класическата теория "радиото съобщава, телевизията показва, пресата обяснява". Какво е мястото на онлайн медиите в съвременния журналистически свят?
– Те правят всичко. Парадоксално е, но в най-бързата медия, пътят на новината до хората е най-сложен. Времевият натиск е най-силен, конкуренцията – огромна. Редакторите трябва да се справят с всеки етап от процеса – от избора на информация, до редактирането на текста, обработването на илюстрацията, пускането на видео, ако има. Да работят в екип, защото всички правят всичко. Да намират време и да развият творческите си идеи и да обсъдят идеите на колегите си, да модерират форумите, да се справят с техническите трудности. Не на последно място – да търсят нови информационни канали като социалните мрежи. За тях, според вида им, трябва да се преобразуват заглавията и лийда. Същевременно – социалните мрежи се очертават и като основен източник на информация. Те също трябва да се следят. Общото с класическата журналистика е отговорността пред читателите. Да се пускат само проверени неща, да не се търсят "кликбайт" заглавия, да не се подвежда аудиторията.

– Кое може да накара един млад човек да се насочи към професията спортен журналист?
– Идеалистично погледнато – любовта към спорта. Желанието да си превърнеш хобито в професия. На практика се вижда, че това не толкова просто. Особено – ако искаш да си сред най-добрите в професията. За това – трябва да се сравняваш действително с най-добрите. Да знаеш езици и да имаш вътрешната потребност да отвориш сайта на L'Équipe, на La Gazzetta dello Sport, на Diario AS, на ЕSPN – за да видиш те как са го направили, как са отразили даден проблем и да помислиш – какво можеш да взаимстваш от тях. Но това е творчески процес, а не механичен "копи-пейст". Последното може да е бързо решение, да пълни обем, но е убийство за творческото развитие на всеки колега.

– Какво е мнението ви за съвременната спортна журналистика?
– Нямам самочувствието да правя сравнения "на едро". Мисля, че има добри спортни журналисти, както и не толкова. Техническата революция промени изцяло журналистиката като форма. Но не и като смисъл и морал.

– Какви грешки допускат най-често днешните спортни журналисти?
– Не мога да правя цялостни и общовалидни обобщения, но имам наблюдения. Пускат се по злободневното. Отразяват за момента. Работят повече от редакциите, а не на "терен". Не се развиват. Използват се клишета, търси се жълтенията. Не се пише с перспектива. Ще обясня какво имам предвид. В САЩ или в Англия излизат сборници с текстове, които са със заглавие: "Най-доброто от спортната журналистика" за съответната година. Преди няколко години бях решил да направя такъв у нас и с болка установих, че трудно ще си намеря достатъчен брой текстове. Такива, които да се четат и да предизвикват размисъл извън конкретния актуален момент. Които са в известна степен непреходни. Има едно определение, приписват го на Маркес. То гласи че: "Добрата журналистика е литература, писана набързо". Такава журналистика като цяло – липсва масово у нас. Но има останали добри писачи. Мога да кажа имена, но пак се боя, че ще изпусна някого.

– Навремето бяхте част от редакцията на емблематичния вестник "Старт". Основният плюс и основният минус да си журналист в днешно време?
– Плюсът сега е, че по лесно се постъпва на работа. Преди трябваше някой да се пенсионира, за да вземат млад човек на неговото място. Конкуренцията беше страховита. Друг плюс е наличието на информация. Ние нямахме такава. Минусът – че редакторските критерии за качествата на даден текст спаднаха. Рядко се правят опити да се излезе извън рамките на резултата или станалото на терена.

– Какъв съвет бихте дали на младите спортни журналисти?
– Учете се непрекъснато. Ако някой си мисли, че е достигнал върха в развитието си, значи вече се е запътил надолу в гилдията. Накрая – ще кажа нещо известно, но вярно. Да си журналист е състояние на духа, не е просто професия.
  • копирано
  • 7
ФИЛИП ДРУМЧЕВ
редактор - отдел "Футбол"
Прочетена 2324

Добави коментар ›› Коментари (3)

Domus Aga / Domus Bey
(Гост)
3
отговор
26 август 2019 | 15:02

А Сестри ТОШЕВИ, какво мислят по този въпрос ??? Рейтинг: 0 0

789
(Гост)
01 септември 2019 | 04:35

Едната сестра е в Гонг. Рейтинг: 1 0

ХО
(Гост)
2
отговор
26 август 2019 | 14:06

И овчар да си е състояние на духа,не е просто професия. Рейтинг: 4 0

О.о
(Гост)
1
отговор
26 август 2019 | 11:38

Е, как така не ви беше срам точно вие да публикувате точно тази статия? Рейтинг: 16 1


							
						
"От скрина": Митът за Аржентина и САЩ'94 20 септември 2019
В ранните часове на 1 юли 1994 година България постига една от най-големите си победи на футболния терен. В Далас момчетата на Димитър Пенев записват исторически успех с 2:0 над световния вицешампион Аржентина. По ...
"Запомнете това име": Калоян Левтеров 13 ноември 2019
Плувецът Калоян Левтеров е най-новото име в рубриката "Запомнете това име" с автор Рая Иванова. В нея Sportal.bg представя на читателите си млади български спортисти на възраст между 14 и 19 години. Левтеров е на 16 и ...

Левски | ЦСКА | Лудогорец | Първа лига | Втора лига | Национални отбори по футбол | Купа на България | Англия | Испания | Италия | Германия | Франция | Русия | Шампионска лига | Лига Европа | Мачове на живо | Волейбол | Тенис | Формула 1 | Баскетбол

Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на Агенция Спортал, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на Агенция Спортал, посочване на източника и добавяне на линк към www.sportal.bg. Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.

Този уебсайт е собственост на Sportal Media Group

Sportal.bg is part of the Sportal Media Group network
ЕВРО2016 | Мобилни телефони | Бизнес новини | Лайфстайл | Woman.bg | Men Only | Новини | Shopping.bg Мобилен Портал

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.