Европейски футбол

Защо клубовете от ПЛ харчиха по-малко пари това лято

12 август 2019 | 18:42 - Обновена
Защо клубовете от ПЛ харчиха по-малко пари това лято
  • копирано
  • 6

При цялото говорене за финансовата мощ и владичество на Премиър Лийг, колективният нетен харч на клубовете там през летния трансферен прозорец отбеляза спад с повече от 25%.

Без значение дали ползвате цифрите от уебсайта Transfermarkt (показващи спад с 24% от 1,019 млрд. евро до 774 млн. евро), или тези на финансовия гигант Deloitte (спад с 26,4%, от £850 млн. до £625 млн.), е напълно очевидно, че има рязък завой в харченето в сравнение с предходните години. Всъщност от Deloitte казват, че това е най-ниският нетен харч от лятото на 2015 г. насам, което е доста забележително, когато имаме предвид, че приходите на Премиър Лийг са нараснали с 22% оттогава. И не пропускайте това, че прозорецът вече се затвори в Англия, ала остава отворен в други страни, тъй че цифрата може оттук насетне да има само една промяна в посоката: още надолу.

Дори по-забележителен е нетният харч на най-богатите клубове на Премиър Лийг: Манчестър Сити, Манчестър Юнайтед, Челси, Арсенал, Ливърпул и Тотнъм. Традиционно точно те движат цифрата нагоре, това се и очаква, и все пак колективно през това лято те дадоха нето 241 млн. паунда за нови попълнения. След като сумата може само да спадне в идните три седмици, не се изненадвайте, ако накрая се получи най-ниският нетен харч на Голямата шесторка от лятото на 2012 г. насам.

За да ви дадем представа колко отдавна бе това, ще ви кажем, че тогава Алекс Фъргюсън бе мениджър на Манчестър Юнайтед и успя да привлече Робин ван Перси от Арсенал, за да спечели последната си шампионска титла на Англия, преди да се оттегли.

Естествено, наложеното на Челси трансферно ембарго се отразява на общата сума и това, заедно с решението на Ливърпул на практика да пропусне този прозорец, в голяма степен (макар не и изцяло) се отразява на снижението на харча в сравнение с миналото лято. А и сме все още на цели 260 млн. паунда под онзи през лятото на 2016 година.

Два други фактора можеха и се очакваше да обусловят по-голям нетен харч от големите акули в Премиър Лийг. Единият е, че тя предложи всички финалисти в Шампионската лига и Лига Европа миналия сезон, а това носи повече пари от наградни фондове, както и (обичайно) по-високи търговски и спонсорски приходи във времето. Да не говорим за нарасналия престиж сред набелязаните мишени.

Другият е, че това лято, повече от всяко друго в близкото минало, имаше излаз на суперзвезди на пазара, главно в континенталните клубове. Някои си имаха на практика етикет „за продан” на челото (Гарет Бейл, Мауро Икарди, Пауло Дибала), други си имаха ясни неустойки в клаузи за разтрогване на договорите (Антоан Гризман), а трети биха били пуснати срещу точната цена (Неймар, Матайс де Лихт, Филипе Коутиньо). В миналото човек можеше да очаква интерес от английските клубове, но не и това лято. По множество причини, и за съжаление на агенти и посредници, те избраха да стиснат зъби – дали заради обременяващи договори, дали заради пренадути комисиони, дали (в някои случаи) заради усещането, че голямо име може да наруши хармонията в съблекалнята.

Та защо големите английски клубове внезапно спряха да се ръсят? И знак ли е това за предстояща тенденция в бъдеще?

В най-широк смисъл, има два отговора. Единият е, поради липса на по-добра дума, обстоятелства. Клубовете обичайно харчат много, когато не постигат целите си, намират се в нужда от ремонт на състава и/или когато имат нов мениджър, който често пристига с уверенията за тлъст трансферен бюджет. Такъв не е случаят при Манчестър Сити, Ливърпул и Тотнъм, при все че „шпорите” сега дадоха относително доста пари (и това е разбираемо, след като миналото лято не дадоха и пени). При Челси извън сметките, остават само Манчестър Юнайтед и Арсенал.

„Червените дяволи” бяха доста консервативни за собствените си стандарти, което може да се дължи на неяснотата дали Оле Гунар Солскяер е дългосрочното решение за мениджърския пост. „Артилеристите” пък имаха един от най-мащабните си прозорци за всички времена, ала остават ограничени заради огромното си перо „заплати” и най-вече тлъстите договори на играчи като Хенрих Мхитарян и Месут Йозил, които изяждат тлъста част от финансовия ресурс на клуба.

И това ни води до заплатите и приходите – макротенденцията. В Премиър Лийг заплатите растяха по-бързо от приходите в течение на последните три сезона и след години на вертикален ръст може да се предположи, че собствениците започват да осъзнават наближаващия край на Златната треска. Това може да обясни защо летният нетен харч се равнява на едва 12% от приходите (не забравяйте, че тази цифра може да върви само надолу до 1 септември) – най-ниския процент от 2012 г. насам.

Стойността на последния договор за телевизионните права на Премиър Лийг падна с 8% от периода 2016-19 до този от 2019-22, при все че има ръст с 19% на излъчвания брой мачове. И макар че има нарастване на приходите от излъчване в чужбина с цели 30%, което повече от компенсира спада на британския пазар, то пак е под прогнозираното от Премиър Лийг преди пет години. Пиратството и нелегалните стрийминги са голям фактор за това, както и фактът, че в много пазари има упражняван монопол от излъчващия продукта канал.

Няма още много начини да увеличиш приходите си и, при достигнатия максимум на тези от билети и сезонни карти (като изключим облагодетелстващия се от новия си стадион Тотнъм) и платото в областта на медийните права, остава само търговското перо. Проблемът е обаче, че пазарът вече е пренаситен. Това не е повод за отчайване – Премиър Лийг си остава с поне една глава над останалите големи първенства, ала го има усещането, че ако искаш да си на печалба, трябва да хвърляш по едно око на разходите. Това е особено меродавно, като имаме предвид естеството на собствениците на клубове от Премиър Лийг, особено на тези от Голямата шесторка.

За добро или за лошо, Арсенал, Ливърпул, Ман Юнайтед и Тотнъм са притежавани от бизнесмени, които очакват да направят пари в дългосрочен план (а често и в краткосрочен). След години на безразборни харчове и „собственост за показ”, днес и Ман Сити е в същото положение, както по-рано се случи и на Челси на Роман Абрамович. И именно затова всички тези клубове подкрепят Финансовия феърплей: защото той държи разходите ниски, а печалбите – високи.

В чисто финансов план настоящият трансферен прозорец може да бъде запомнен като този, в който всички от английската Голяма шесторка показаха разумност, уравновесеност и далновидност. В чисто футболен обаче човек не може да не се запита дали той няма да се запомни като пропусната златна възможност да се обере още повече талант от континента и да се затвърди дори още повече властта им на европейския връх.

Габриеле Маркоти, ESPN


Още по темата
  • копирано
  • 6
SPORTAL.BG
Спортни новини
Прочетена 6056

Добави коментар ›› Коментари (5)

дп Луд
(Гост)
5
отговор
13 август 2019 | 12:18

Всички английски отбори имаха повече голови положения от съперниците си в елиминациите. За какъв късмет говорим? Лош късмет за Ливърпул, че не смачкаха Барселона и за Тотнъм, че не си вкараха головете по-рано. Рейтинг: 6 2

...
(Гост)
13 август 2019 | 12:36

А как излезнаха от групите и двата отбора? Рейтинг: 1 0

до ...
(Гост)
13 август 2019 | 14:02

с повече създадени положения от 3-ите в същите групи. това пак ли е късмет? Рейтинг: 0 0

до ...
(Гост)
13 август 2019 | 14:16

От официалната страница на УЕФА. Ливърпул 23 - Наполи 8, а в първия мач са 16 на 4. Като ги събереш предимството е на Ливърпул. При головете в очертанията на вратата също. Късмет щеше да е ако Наполи продължи. Рейтинг: 4 0

komentar!!
(Гост)
4
отговор
13 август 2019 | 00:46

Текстът не е много смислен. Единствената причина е в трансферното ембарго на Челси. Това даде шанс на останалите от топ5 да се скатаят леко. Рейтинг: 5 3

АААаааа
(Гост)
3
отговор
12 август 2019 | 23:08

Време беше.В частност 6 топ клубове:Арсенал рядко харчат пари при все че имат нужда от подобряване на всяка една позиция;Манчестер Юнайтед,след години на лоши трансфери,ръководството или треньора решиха да се закупят футболисти на позиция които действително имаха нужда,сега друга е темата дали наистина тези футболисти наистина струваха парите кажи речи подбиване на цената;Тотнъм,закупиха на точните позиций,време беше Леви да отпусне пари а с малко не взеха и Дибала;Челси,ако нямаха ембаргото,щяхме да говорим за друго;Ливърпул,имаха нижда от играчи които да попълнят скамейката;Ман.Сити имат 2 състава от класни играчи,за какво съм им други.Сега ако загубят титлата,този сезон,другото лято ще говорим друго. Рейтинг: 11 2

Този коментар е твърде голям. Ако искате да го прочетете натиснете тук

Lissa
(Гост)
2
отговор
12 август 2019 | 21:32

П︆︆ос︆︆ет︆︆ет︆︆е н︆︆а︆︆й-д︆︆о︆︆б︆︆ри︆︆я с︆︆е︆︆к︆︆с са︆︆й︆︆т за за︆︆п︆︆о︆︆з︆︆на︆︆нс︆︆тв︆︆а >︆︆>︆︆> w︆︆w︆︆w.︆︆B︆︆r︆︆e︆︆d︆︆h︆︆o︆︆t.︆︆C︆︆o︆︆m Рейтинг: 0 5

Киро
(Гост)
1
отговор
12 август 2019 | 19:59

Малко се преекспонира голямото влияние на английските отбори в евротурнирите.Всяка година в последното десетилетие се очаква тяхна хегемония,която тази година до някъде се оправда.Нека си припомним обаче,че от всички отбори само Арсенал се класира категорично на финала.Челси,с ролетката на дузпите.Тотнъм, в последните секунди.Ливърпул, след нечуван и невъзможен обрат. Рейтинг: 13 7

Този коментар е твърде голям. Ако искате да го прочетете натиснете тук

Prem L
(Гост)
12 август 2019 | 22:49

Ако това че на 2та финала бяха 4 английски отбора и сред тях дори не е шампиона на Англия е "донякъде оправдана хегемония! ... сори ама се излагаш.. Това което се случи тая година му се вика СМАЗВАНЕ на конкуренцията Рейтинг: 21 4

ЛУД
(Гост)
13 август 2019 | 09:20

Какво смазване като всичките се класираха с късмет накрая Рейтинг: 5 11

...
(Гост)
13 август 2019 | 12:33

За какво смазване гововиш, като Ливърпул загуби от Наполи, ПСЖ, Цървена Звезда и Барселона... Двата финалиста в ШЛ излязоха от групите си заради голова разлика... Хайде малко по-сериозно! Рейтинг: 2 5


							
						

›› Live Scores

Календар

calendar_icon
календар затвори

Всички мачове

Въпросителните около огромното разочарование ... 19 август 2019
Най-скъпата покупка в историята на Барселона и втората най-скъпа покупка въобще в историята на футбола напуска „Камп Ноу” през задния вход. Филипе Коутиньо, който пристигна да бъде наследникът на Андрес ...
Интервюто с Де Йонг: Неминуемо бе този Аякс да се ... 15 август 2019
Той е сочен за лидера на новата ера на „Камп Ноу”, след като премина добре познатия път от Амстердам до Барселона с трансфер за 75 млн. евро след дубъл и полуфинал в Шампионската лига с Аякс миналия сезон. ...

Левски | ЦСКА | Лудогорец | Първа лига | Втора лига | Национални отбори по футбол | Купа на България | Англия | Испания | Италия | Германия | Франция | Русия | Шампионска лига | Лига Европа | Мачове на живо | Волейбол | Тенис | Формула 1 | Баскетбол

Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на Агенция Спортал, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на Агенция Спортал, посочване на източника и добавяне на линк към www.sportal.bg. Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.

Този уебсайт е собственост на Sportal Media Group

Sportal.bg is part of the Sportal Media Group network
ЕВРО2016 | Мобилни телефони | Бизнес новини | Лайфстайл | Woman.bg | Men Only | Новини | Shopping.bg Мобилен Портал

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.