Авто Мания

Дяволска машина (тест на новото BMW X5 M50d)

08 юли 2019 | 12:50
Дяволска машина (тест на новото BMW X5 M50d)
  • копирано
  • 0

Спомням си преди години – какви години, те минаха две десетилетия от момента, в който видях за първи път X5. Гледах го, но продължавах да не вярвам, че оттук нататък ще има "джипове", както тогава още всички наричахме големите 4х4 машини, носещи емблемата на BMW. След няколко години Х5 дори събра смелост и започна да се състезава срещу конкуренти, утвърдили се с времето в най-тежките условия за човек и машина в пясъците и адската жега на рали Дакар.

Година след година пазарните успехи на модела се увеличаваха пропорционално, всичко ставаше все по-естествено и по германски методично. Стигна се до четвъртото поколение на Х5 и днес, след близо две десетилетия, никой не може да каже със сигурност какво щеше да стане с BMW като компания, ако го нямаше Х5. Ако германците никога не бяха взели съдбовното решение да протегнат ръка към най-сладкото парче от пазара, който за тяхно щастие оттогава не е спрял да расте и да им носи печалби с всяка изминала година.

Днес няма да е изненада, ако кажем, че щяха да направят най-голямата грешка в историята си. Вероятността да последват съдбата на други компании, които днес не съществуват, част са от други автомобилни гиганти или попаднаха в ръцете на инвеститори, опериращи извън Европа, щеше да е твърде голяма. Това не се случи, защото на последните етажи в някоя от заседателните зали на емблематичната кула с четирите цилиндъра в Мюнхен е взето правилното решение.

Имаше времена, когато 3-тата серия беше гръбнакът на BMW и всичко друго в компанията зависеше от това дали новата "тройка" ще се приеме добре на пазара. Днес това е история и голямата тежест пада върху плещите на постоянно увеличаващото се семейство от Х-ове. В това няма нищо лошо, просто бизнес. Мисля, че всички свикнаха с този факт и осъзнаха, че ако компаниите се поддават на емоции, то дните им са преброени.

В началото на годината всички погледи бяха обърнати към новото Х5. Всички се чудехме с какво може да ни изненада освен с очевидното – добил е размери, близки до тези на централата на BMW в Мюнхен, за която стана въпрос по-горе. Трябва да признаем, че този път от BMW надминаха себе си, след като взеха неочаквано решение за промяна във философията на модела.

Сега Х5 ще се хареса на още по-широка публика и това е основната задача, поставена му още в зародиш. Първото нещо от дизайна при новото Х5, което се набива на очи, са гигантските "бъбреци" (емблематичните радиаторни решетки), които обаче, ако от BMW имат намерение да продължат да увеличават, има сериозна опасност да заемат по-голямата част и от предната броня. Впечатление веднага правят и новите лазерни фарове, пронизващи мрака на 500 метра в далечината.

Външният вид обаче не е голямата промяна при новото G05 поколение. Интериорът е едно от местата, за което казахме, че германците са променили философията си в търсене на нови клиенти. Функцията на всеки детайл е да вдъхва луксозна атмосфера. Не твърдим, че миналото поколение е било "спартански" оборудвано или нещо от сорта, но тук нещата вече отиват на Серия 7 – там, където стандартите винаги са издигнати до най-високо ниво.

Инфотеймънт системата iDrive 7 е най-добрата, правена от BMW досега, откъм интуитивно управление и възможности. Има нова концепция при получаване на информация и управление на функции чрез арматурно табло във вид на екран с 12.3 инча размер зад волана и до него централен дисплей със същия огромен размер. В зависимост от ситуацията може да се избира между тъч-управление на контролния дисплей, наложилия се iDrive Touch контролер, уредите за управление на волана, гласовите команди или BMW управление с жестове. Всички устройства на водача, като iPhone, Android смартфони "умни часовници" и др., могат да работят директно през екраните. Така например BMW Connected App може директно да прехвърля срещи и адреси от календара на клиента в навигационната система, за да стартира воденето към целта.

BMW X5 може да се превърне в мобилен офис или луксозно място за срещи, помагайки в управлението на задачите и контактите ви, с което посягането към смартфона по време на шофиране става напълно излишно. Всички информации и данни се изобразяват директно пред водача на контролния дисплей. Освен това той има възможност да прослуша имейлите си, по време на шофиране може да диктува на глас нови съобщения и да ги изпраща. Срещите в календара също могат да бъдат потвърждавани или анулирани, като е възможно адресите за контакт директно да бъдат прехвърляни в навигационната система.

X5 M50d

Тествахме различни версии на новото Х5 при представянето му, но всичко се промени, когато след това за по-дълго време успяхме да поживеем с бруталната M50d версия. Той от тези машини, които при здраво ускорение забравяш, че тежат повече от два тона. Да, тежи колкото пълноразмерен товарен бус, но от място до 100 км/ч тази катедрала (а още не сме тествали Х7!) може да развали деня на всеки собственик на спортен автомобил с претенции до вас на светофара. Дяволският двигател на X5 M50d е "само" с три литра работен обем и шест цилиндъра, но напълно компенсира този недостатък с четири, повтарям четири, турбокомпресора!

Не е за вярване как от двигатели с по две турбини в Мюнхен стигнаха за кратък период до четири турбо компресора, нагнетяващи въздух за шестцилиндрови дизели. Цялата тази черна магия води до много нервни 400 кс и брутален въртящ момент от 760 Нм още при 2000 обр. И така, в X5 M50d е на разположение най-мощният дизелов 6-цилиндров двигател в света.

Тайната на каскадното му свръхпълнене е два турбокомпресора за високо налягане и два турбокомпресора за ниско налягане. Така налягането на нагнетявания въздух се повишава много по-бързо и още при 1000 обр., например, на разположение е въртящ момент от над 450 Нм! Говорим за такава сила малко след почти празен ход! При нормални ситуации на пътя постоянно са активни както двата турбокомпресора за ниско налягане, така и единият от турбокомпресорите за високо налягане. Вторият турбокомпресор за високо налягане се активира след 2500 обр. мин. При високо натоварване от режим на празен ход за кратко време чрез управляеми клапи се заобикалят двата турбокомпресора за ниско налягане, за да може по този начин още по-спонтанно да се постигне максимално налягане на нагнетявания въздух.

Новото BMW X5 M50d ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,2 сек., но още по-впечатляващо е, че подобна динамика може да бъде постигана при среден разход на гориво от едва 6.8 литра на 100 км. Управлението му е специално разработено за по-спортно поведение и разполага със специфична кинематика, индивидуални настройки на пружините и амортисьорите, както и 21-инчови М алуминиеви джанти с гуми с различен размер на предната и задната ос. Така е увеличена прецизността на кормилното управление, което позволява по-високи скорости в завоите и оптимизира поведението на пътя на BMW M Performance автомобила.

При останалите версии на X5 желанието за още по-висок комфорт на возене се изпълнява от въздушното окачване на предната и задната ос с автоматично регулиране на нивото. То прави Х5 доста по-различна машина от това, което всеки очаква. Основната цел е била намирането на онзи комфорт, който липсваше досега на модела, и точно в това отношение преките му конкуренти доскоро го превъзхождаха.

Това е втората фундаментална промяна във философията на новата Х5 и може би по-съществената.

Индивидуалното за всяко колело управление позволява компенсиране на неравномерното натоварване на автомобила. В режим SPORT, както и при скорости над 138 км/ч, височината автоматично се понижава с 20 мм. Освен това водачът може да променя височината на автомобила, за да го повдигне на две степени с до 40 мм спрямо стандартното ниво, когато реши да излезе от асфалта и да пробва офроуд възможностите на новото Х5. С друг бутон в багажника се активиран режимът за товарене, който снижава автомобила с 40 мм. За тази цел може да бъде използван и интелигентният BMW Display ключ.

Ако не сърцето ви не ви влече към "дяволския" дизел, то засега можете да избирате измежду други два бензинови и един дизелов двигател от най-ново поколение:

BMW X5 xDrive50i – Идва модернизиран от цилиндровия блок до управлението на V8 с два турбокомпресора. Те са разположени във V-образното пространство между двата реда цилиндри. Максималната му мощност е 462 кс между 5250 и 6000 об/мин и въртящ момент от 650 Нм на разположение в диапазона 1500 – 4750 об/мин. Всичко това позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,7 сек. Средните стойности на разхода на гориво при BMW X5 xDrive50i са 11.6 л/ 100 км.

BMW X5 xDrive40i – Трилитровият редови шестцилиндров двигател се оборудва с един Twin-Scroll турбокомпресор и директно впръскване на бензина при 350 бара. Това позволява достигането на 340 к.с. в диапазона между 5500 и 6500 об/мин, а максималният въртящ момент от 450 Нм е на разположение между 1500 и 5200 об/мин. Ускорението на новото BMW X5 xDrive40i от 0 до 100 км/ч отнема 5,5 сек. Средният му разход на гориво е от 8.8 до 8.5 литра на 100 км.

По-горе споменахме за възможностите на BMW X5 M50d и така преминаваме към другия дизел:

BMW X5 xDrive30d разчита на редови шестцилиндров дизелов двигател с 3 литра работен обем и един турбокомпресор с променлива геометрия. Мощността на версията е 265 к.с. при 4 000 об/мин. Максималният въртящ момент от 620 Нм е на разположение в диапазона от 2000 до 2500 об/мин. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 6.5 сек, а средният разход на гориво на новото BMW X5 xDrive30d е от 6.8 до 6.0 л/ 100 км.

Когато говорим за 8-степенната автоматична скоростна кутия на BMW, говорим за перфекционизъм в най-чистата му форма. Нямам идея как го правят, но с всяко следващо поколение от BMW успяват някак да подобрят вече изглеждащата перфектно настроена автоматична трансмисия. Да, и други марки ползват същата скоростна кутия от ZF, но никой не може да я накара да работи в такава хармония с двигателя и да "чете" мислите на човека зад волана. В случая този при Х5 M50d тегли като влак от всяка предавка, но същото в пълна сила се отнася и за "бюджетните" модели на баварците.

xDrive интелигентната система за задвижване на четирите колела отново е оптимизирана. За повишаване на ефективността при особено динамични ситуации на пътя, които не изискват задвижване на четирите колела, мощността може да бъде подавана само към задните колела. В комбинация с М Спорт и офроуд пакета задният диференциал оптимизира пренасянето на мощността при динамични ситуации на пътя. По този начин новото BMW X5 може да ускорява особено динамично на излизане от завои. Управляваният от системата за контрол на стабилността DSC блокаж на задния диференциал подобрява сцеплението при по-тежки офроуд разходки и предотвратява превъртането на колелото с недостатъчно сцепление.

Технологиите в новото Х5 се неизброими, но ето само няколко:

Асистент за движение на заден ход, който засега предлага само BMW, и подпомага излизане от паркомясто или маневриране в тесни пространства на заден ход. Системата помни как сте влезли за последно примерно в паркинг и автономно прави маневри на заден ход, докато ви извади от мястото в продължение на 80 метра.

Асистент за паркиране, който улеснява живота ви при всякакви ситуации. Асистентът за шофиране Professional реално помага при завиване и водене в лентата и добавя активна защита срещу страничен удар. За активиране на смяната на лентата е достатъчно продължително натискане на лостчето на мигачите. Когато сензорите установят, че съседната пътна лента е свободна, подпомага водача при смяната на лентата. Системата следи и за предотвратяването на сблъсъци с внезапно появили се автомобили или пешеходци.

Когато хората не могат да си обяснят нещо и въпросното творение има невиждани досега сили, често бива заклеймявано като дело на дявола. Та в този аспект новото BMW X5 във версия M50d може да бъде определено като дяволкса машина. Истина е, че има и други бързи и дори по-мощни SUV-ове на пазара от него, но не и по-ефикасни във всяко едно предизвикателство, което им се изпречи на пътя.


Още по темата
  • копирано
  • 0
ДИМИТЪР ПУНЕВ
редактор - отдел "Спорт"
Прочетена 1284

							
						
Макларън отново е фактор във Формула 1 26 юли 2019
Преди по-малко от година никой в отбора на Макларън не виждаше изход от кризата, която в последното десетилетие постепенно скова славния британски тим. Рекордите за най-лоши резултати в историята следваха един след друг ...
Какви опасности крие един автомобил с превъртян ... 25 май 2017
Около 1/3 от всички превозни средства втора ръка са с манипулиран километраж. Това води до средна загуба от 3 000 евро за всеки купувач. В тази връзка евродепутатът от ЕНП/ГЕРБ Андрей Новаков е категоричен, че тази ...

Левски | ЦСКА | Лудогорец | Първа лига | Втора лига | Национални отбори по футбол | Купа на България | Англия | Испания | Италия | Германия | Франция | Русия | Шампионска лига | Лига Европа | Мачове на живо | Волейбол | Тенис | Формула 1 | Баскетбол

Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на Агенция Спортал, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на Агенция Спортал, посочване на източника и добавяне на линк към www.sportal.bg. Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.

Този уебсайт е собственост на Sportal Media Group

Sportal.bg is part of the Sportal Media Group network
ЕВРО2016 | Мобилни телефони | Бизнес новини | Лайфстайл | Woman.bg | Men Only | Новини | Shopping.bg Мобилен Портал

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.