Формула 1

Краят на легендата

16 април 2019 | 14:04
Краят на легендата
  • копирано
  • 5
Чували ли сте за Айртон Сена? Глупав въпрос, нали? Та има ли човек на света, който поне малко да се интересува от спорт и да не е чувал за него?! Но познавате ли наистина Айртон Сена? Какво знаете за него извън двата най-прословути факта – трикратен световен шампион, който е загинал по време на състезание? Всеки, който би искал да вникне в същността на забележителния пилот, трябва да има тази прелюбопитна биография. 

Книгата е адресирана към хилядите му фенове, които желаят да научат повече за живота на своя любимец не само по пистите, но и извън тях. Авторът Ричард Крейг успява по впечатляващ начин да ни върне назад във времето и да покаже онзи Айртон Сена, когото обществото не познава толкова детайлно. Да ни разкаже не просто за пилота, а за човека Айртон Сена. Това е интригуващата история на легендарния бразилец такава, каквато никой в България не познава. 

С всичките му положителни и негативни моменти. Ричард Крейг вниква в детайли в двуполюсния Сена – този безкомпромисен и дори до някаква степен безскрупулен пилот и онзи мил, честолюбив и грижовен човек, който е готов да отбие от пистата, за да помогне на свой колега в беда. Тази книга е за всички, които искат да разберат кой в действителност е бил Айртон Сена и защо е оставил толкова дълбока следа след смъртта си.

Айртон Сена Месията на моторните спортове 
Автор: Ричард Крейг 
издател: Premium books 
Преводач: Хари Латифян
ISBN 978-619-7529-01-2 
размери: 15х23 см корици: меки стр. 192 + 16 цветни
цена: 18 лв 

Предлагаме ви откъс от биографията:



…Сена пристига в Болоня в четвъртък, на 28 април, за да започне подготовката си за Гран при на Сан Марино, състезание, което харесва и е спечелил три пъти преди това. Той е там по работа, като се грижи за това, което смята да прави, след като напусне Формула 1, помагайки да се започне производство на колела с марката „Сена“. Логото на „двойното S“ бива поставено на предните крила на всеки болид на „Уилямс“ във Ф1 от 1995-а нататък. Освен това е разсейван в личния си живот от поведението на семейството му и най-вече от това на гаджето му Адриане. По-младият му брат Леонардо е твърдо против тяхната връзка, като се налага да пътува от Сао Пауло, за да му каже, че 21-годишният унгаро-бразилски модел не е подходящото момиче за него и той трябва да я разкара…

…Възможностите на Сена да направи нещо повече на това състезание изглеждат по-добри, отколкото в първите два кръга. Конфигурацията на „Имола“ през 1994-та с дългите и отворени завои е подходяща за двигателя на Рено и от Уилямс са направили някои подобрения по своя FW16. Това включва и модификации по кокпита, които дават възможност на Сена и Хил да се чувстват по-комфортно, като бразилецът иска и конзолата за волана му да бъде леко удължена поради същата причина. И все пак нещата все още не са брилянтни: „Колата ми реагира някак нервно на този вид настилка. Благодарение на аеродинамиката завива добре, но в същото време изпитва проблеми с окачването“…

…В падока е и Ален Прост, който посещава доскорошните си бивши работодатели, като присъства на първото си Гран при за годината. Сена изглежда в добро настроение през целия уикенд, преди да се стигне до трагичната развръзка в неделя.

В предишния ден той записва рекордна обиколка на „Имола“, завършена с коментар с възхвала към френската телевизия, за която Прост е коментатор. Когато излиза от шикана преди боксовете, за да започне обиколката си, първият му коментар, преди да се отправи към „Тамбурело“, е: „Специален поздрав на моя… на нашия скъп приятел Ален. Липсваш на всички ни“.

В двата сезона в кариерата на Сена, в които не се състезава срещу Ален Прост, той се държи различно, някак дори неготов за битка. Това може и да звучи като анатема за най-големите му фенове, които вярват, че той никога не се е предавал, но все пак има елемент на истина. Сена често е говорил за проблемите с това да намери мотивация, особено когато колите му не са били достатъчно конкурентни на останалите. Той открито признава, че Прост му е липсвал, когато си е тръгнал: не може да живее с него, но не може и без него…

…32-годишният австриец Роланд Раценбергер прави първия си сезон в Гран при с неособено впечатляващия тим на Симтек, които също са новобранци. Спонсорираните от MTV болиди на Раценбергер и съотборника му Дейвид Брабам не са особено добри и не е никаква изненада, че се нареждат отзад на колоната…

…Двайсет минути преди края на последната квалификация в събота, 30 април, камерите изведнъж се обръщат към потрошения болид на Раценбергер, който се отправя към завоя „Тоса“, а каската му се люлее в кокпита. Режисьорът не е успял да заснеме началото на инцидента, но очевидно това е било на бързата част от пистата, където се развиват над 260 километра в час. Роланд е отведен до болницата, но е получил катастрофални рани на главата. Предното му крило е паднало точно когато се е нуждаел от него, за да омекоти удара, а срещата със стената е довела до няколко фатални фрактури на черепа. Той е обявен за мъртъв няколко часа, след като е пристигнал в болницата, едва 33-годишен…

…Сена започва в трето поредно състезание от първа позиция. Той постига най-доброто време още в петък и така и не върти обиколки на следващия ден заради катастрофата на Раценбергер – ход, от който в Бенетон опитват да се възползват, но времето му пак е със секунда по-бързо от това на Шумахер, както се случва и в предишните две квалификации. Преди да се качи в болида, той подарява широка усмивка на Герхард Бергер, след като тифозите избухват в екстаз при представянето на техния герой по радиоуредбата.

Когато вече е закопчан с коланите за кокпита, той все още не поставя каската си и определено се вижда, че не му е никак лесно. Сена веднъж казва: „Хората винаги си мислят, че стартът на състезание е ужасен момент, че сърцето ти бие като лудо, че мозъкът ти е напът да избухне, но усещането е съвсем различно, някак нереално, като мечта, сякаш влизаш в друг свят“, но в този момент той изобщо не изглежда така. Той определено е на този свят, обграден от собствените си притеснения. За съжаление, тревогите му се умножават пет секунди, след като е даден стартът на състезанието.

Финландецът Джей Джей Лехто отсъства от първите две състезания заради счупен врат, но прави невероятно и впечатляващо завръщане за Бенетон, като се класира пети в квалификацията. На старта обаче той се забавя и е отнесен от пилота на „Лотус“ Педро Лами, който е 8 редици назад в колоната, но вече е набрал сериозна скорост. Нито един от пилотите не е наранен, но това не може да се каже за девет души от тълпата, които са пострадали от изхвърчали елементи от болидите и на двамата.

Колата за сигурност моментално излиза на трасето и застава пред Сена, който е превърнал полпозишъна във водачество. Някои смятат, че състезанието е трябвало да бъде спряно, докато старт-финалната права не бъде почистена, но черният „Опел Вектра“ все пак е оставен да води колоната с мощни болиди зад него…

…В края на петата обиколка от радиото на Уилямс се включват със съобщение за Сена, за да го уведомят, че зеленият флаг всеки момент ще бъде развят. Той приема съобщението с може би последните думи, които изрича в живота си. „Когато пуснаха колите, Айртон се изстреля покрай медицинската кола (паркирана до шикана, преди правата на боксовете) като прилеп, пуснат от ада – спомня си Уоткинс. –Не искам да се правя на пророк, но когато той мина покрай мен, казах на Марио Казони, моя шофьор: „Имам чувството, че ще стане ш*бан, ужасен инцидент“.

При първата летяща обиколка дъжд от искри изскача от пода на „Уилямс“-а, докато подскача през „Тамбурело“, а Сена отваря разлика, докато Шумахер се опитва да го настигне. След това, на седмата обиколка, 12 минути след като напуска позицията си на решетката, Айртон Сена влиза в печално известния ляв завой за последен път…

Край на поредицата.

Още по темата
  • копирано
  • 5
SPORTAL.BG
Спортни новини
Прочетена 5015

Добави коментар ›› Коментари (3)

.|.
(Гост)
3
отговор
16 април 2019 | 22:09

На онзи злощастен 1 май плаках. Плача и сега, близо 25г. по-късно, като чета за Сена. Има много велики спортисти и изобщо велики личности. Част от легендата за някои от тях е преждевременната им трагична смърт. Но... каква аура имаше този човек, по дяволите! Сякаш с него си отиде нещо голямо. Гледах след него и Шуми, и Деймън Хил, и Жак Вилньов, и Мика Хакинен, но някак си тайно се надявах да видя онази жълта каска от бяло-червената формула. С времето съвсем изгубих интерес. Сега като загледам някое състезание, всичко ми изглежда някак стерилно. А и самите пилоти в поведението и изказванията си са стерилни. Сена и Прост бяха диваци един спрямо друг - и на пистата, и извън нея. Но в момента, в който нямаше какво да делят, се оказаха много по-близки, отколкото са очаквали. Виждаш човешкото в тях - и с положителен, и с отрицателен знак, с големи амплитуди! Сега светът се напълни с политкоректни публични личности, които са тотално отчуждени една от друга. А истинските идоли са стихии като Макенроу, като Сена, като Марадона! Рейтинг: 6 1

Този коментар е твърде голям. Ако искате да го прочетете натиснете тук

koce
(Гост)
2
отговор
16 април 2019 | 19:47

за мен остава все още загадка как дори нямаше опит за намаляне на скоростта, никакъв спирачен път а директен сблъсък със стената. Филма наистина е хубав - гледал съм го. Рейтинг: 3 1

Почитател на Сена
(Гост)
16 април 2019 | 22:11

Волана му остава в ръцете. Успява да намали от 323 на 242км/час.В момента на удара в цимента 242км/час.Разстоянието до циментовата стена беше много малко и той не успя да намали повече.Това са данните от разследването Рейтинг: 1 1

.|.
(Гост)
16 април 2019 | 22:20

Колата отказа... Каквото и да се опитваха да се оправдават от Уилямс през годините, вината е изцяло тяхна! Сена дойде при тях след 2 ужасни сезона, в които неговият Макларън изоставаше с по секунда и нещо на обиколка от Уилямс, а Менсъл и Прост се разходиха за световните си титли. Сена се мъчеше като грешен дявол да се закачи в борбата за титлата и, поне за мен, точно в тези 2 сезона убеди окончателно всички, че е феномен! Накрая като че ли се съюзи с Дявола. Отиде точно в Уилямс с надеждата, че идва неговият ред да се разходи за титлата. Само че Еди Джордън и екипът му бяха приготвили изненадващо добра кола за сезона, а младият и меганапорист Шуми стартира сезона с 2 феноменални победи. Третият старт беше на "Имола" и имах чувството, че Уилямс, пък и самият Сена се бяха пренавили най-накрая да сломят "Бенетон". Така и не се разбра както промениха в колата, но трагедията, сполетяла Сена, показва едно: част от промените не са били тествани достатъчно и правенето им за състезанието на "Имола" е било рисковано! Не бих се учудил, ако Сена лично е поел рискът да кара такава кола. Това беше в неговата природа. Тъжно и трагично е, че това му коства живота. Рейтинг: 4 0

Този коментар е твърде голям. Ако искате да го прочетете натиснете тук

.|.
(Гост)
16 април 2019 | 22:24

Флавио Бриаторе, а не Еди Джордън, разбира се. Рейтинг: 0 0

Имало едно време Ф1
(Гост)
1
отговор
16 април 2019 | 17:07

Също така има един документален филм за Сена. Препоръчвам го горещо Рейтинг: 7 0


							
						

Формула 1

График на уикенда

Фетел промени болида на Ферари по свой вкус и ... 11 април 2018
Себастиан Фетел много добре знаеше, че победата при откриването на шампионата в Австралия преди две седмици бе дошла с голяма доза шанс. Четирикратният световен шампион го призна още при награждаването на подиума и още ...
Кубица разкри, че е имал сделка с Ферари за сезон ... 12 юли 2018
Роберт Кубица потвърди, че е подписал договор с Ферари във Формула 1 за сезон 2012 преди да претърпи тежката си катастрофа на рали Андора през 2011 г. Инцидентът бе толкова сериозен, че имаше реална опасност за живота ...

Левски | ЦСКА | Лудогорец | Първа лига | Втора лига | Национални отбори по футбол | Купа на България | Англия | Испания | Италия | Германия | Франция | Русия | Шампионска лига | Лига Европа | Мачове на живо | Волейбол | Тенис | Формула 1 | Баскетбол

Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на Агенция Спортал, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на Агенция Спортал, посочване на източника и добавяне на линк към www.sportal.bg. Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.

Този уебсайт е собственост на Sportal Media Group

Sportal.bg is part of the Sportal Media Group network
ЕВРО2016 | Мобилни телефони | Бизнес новини | Лайфстайл | Woman.bg | Men Only | Новини | Shopping.bg Мобилен Портал

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.