›› Анкета

Кой ще бъде новият шампион на Англия?

›› Булевард

Николета хвърли дрехите в снега (снимка)

Плеймейтката Николета Лозанова се наслаждава на ваканцията си в Пампорово. Приятелката на вратаря на Левски Николай Михайлов е в компанията на дъщеря си Никол, плод на любовта й с футболиста на Ботев (Враца) Валери ...

Виж още
Англия

Необичайният клубен собственик, който разбираше феновете

30 октомври 2018 | 17:45 - Обновена
Необичайният клубен собственик, който разбираше феновете

Докато в съботната вечер набираше скорост новината за разбилия се хеликоптер със собственика на Лестър Сити Вишай Сривадханапрабха, двама пилоти и все още неназовани други пътници на борда, емоционалните реакции от привържениците обрисуваха колко високо е ценен тайландският магнат.

Знамена, цветя и други знаци на обич бяха изложени извън стадиона, спонсориран от неговата компания King Power, и заваляха почести: за ръководенето му на клуба, за личната му щедрост и филантропия в града. Заедно с всички тези му качества, разбира се, възхитата на феновете се основаваше и на невероятния легендарен поход към титлата в Премиър Лийг през 2016 година, резултат на постоянните финансови вложения – Вишай похарчи над 100 млн. паунда, за да подпомогне промоцията в елита от Чемпиъншип. Това, в съчетание с човечността му и грижата за общността, го отличаваше от други чуждестранни инвеститори, които придобиха крайно лоша популярност след закупуването на английски клубове в следствие на пионерския ход на Роман Абрамович с Челси през 2003 година.

Редовното присъствие на тайландския бизнесмен на мачовете на Лестър го различаваше от мнозина отсъстващи собственици, а честото отлитане на хеликоптера от терена на „Кинг Пауър Стейдиъм” стана, вече и с трагична конотация, емблематично. Мнозина съвременни собственици не се справят с това да са близо до своите клубове, които навремето бяха притежавани и управлявани от местни бизнесмени, каращи колата си от своя дом до стадиона на един хвърлей камък разстояние.

Лестър Сити е представителен за тази футболна еволюция от добросъвестните викториански корени до чуждестранните милиардни инвестиции. Неговото основаване през 1884 г. стана на среща в градински навес зад къща на булевард „Фоси”. Среща между младежи от школата Уайгестън, които се обучавали по библейските въпроси в близкия параклис Еманюъл. Като повечето клубове, и Лестър Фоси не могъл да запази този църковно-ученически характер, тъй като футболът стремглаво се популяризирал и преминал към професионализъм. Три години след приемането в относително новата Втора дивизия на Футболната лига през 1894 г., клубът изпаднал във финансова криза и бил спасен с финансова инжекция в новосформираното дружество с ограничена отговорност.

Собствениците и директорите на тези нови компании били главно местни бизнесмени, смятащи се за техни пазители. Тъй като правилата на Футболната асоциация забранявали извличането на лична печалба от акциите, за тях плюсът бил създаването на по-добра репутация и по-силни връзки в местната общност. Тази структура подпомогна натрупването на герои и легенди през поколенията след разделянето на четири дивизии на Футболната лига през 1921 година.

Едва след разбиването на Футболната лига след 104 години съществувание заради създаването на Премиър Лийг през 1992-ра (от клубовете от старата Първа дивизия и след първата огромна сделка за телевизионните права с BSkyB) собствениците на клубове започнаха сериозно да осребряват своите акции.

В Лестър, както и на много други места, местните собственици пуснаха клуба на стоковата борса и през 1997 г. събраха 10 млн. паунда, ала това не бе достатъчно за поддържане на конкурентоспособността при резкия ръст на заплатите на футболистите. Така, въпреки успеха в мисията да се построи нов стадион, Лестър фалира през 2003 г. и попадна под административно управление. Спасението дойде от местен консорциум с днешния президент на ФА Грег Кларк и Том Холмс, агент на Гари Линекър и дългогодишен привърженик на „лисиците”. После през 2007 г. сърбо-американският предприемач Милан Мандарич купи клуба и го продаде на голяма печалба, когато получи 39 млн. паунда от Вишай през 2010 година.

Макар оригиналният замисъл на футболните клубове като структури в публична служба да не оцеля в ерата на мултимилиардните медийни сделки, част от това романтично усещане остана живо. Някои чуждестранни собственици си спечелиха омраза заради изцеждането на клубовете си, подкопаването на историческото им наследство и неуважението към лоялността на феновете. Вишай обаче донесе на Лестър не само успехи, а и подсилване на емоционалната значимост на клуба за местната общност. За това и си заслужи благодарността и възхищението на всички в града.

ТИХИЯТ МЪЖ ЗАД СПОРТНАТА ПРИКАЗКА

Минаха почти осем години от деня, в който Футболната лига потвърди одобрението на покупката на Лестър Сити от тайландски консорциум. Предишният собственик Милан Мандарич, останал в началото като президент, каза пророчески тогава: „Днес е велик ден за клуба. Нашите собственици са фантастични хора с невероятни амбиции за бъдещето. Имат силен характер и почтеност и ще се борят за успехи.”

Малцина са си представяли колко истина ще има в тези думи с може би най-невероятната история за спортен триумф срещу всички залози, съживила не само футболния клуб, а и цял град, като същевременно плени сърца по цялата планета.

Това е наследството на Вишай в душите на щаб, играчи и привърженици на един пропит от болка клуб, който все още се опитва да преглътне трагедията от 20:20 часа в събота, когато хеликоптерът със собственика на „лисиците” и четирима други души са разби извън стадиона.

Около час по-рано Вишай правеше едно от най-любимите си неща: гледа мач на своя отбор. Той никога не е бил по публичните приказки, ала действията му говореха много по-ясно от думите му: инвестираше много пари в клуба и редовно посещаваше мачовете му със сина си Айяват, вицепрезидент. Като скромен човек, 60-годишният магнат оставяше всекидневното управление на клуба в ръцете на други, най-вече на изпълнителния директор Сюзън Уилан и футболния директор Джон Ръдкин, на които имаше пълно доверие.

От време на време му се налагаше сам да взема решение и е мерило за оценката към него това, че никога не се стигаше до голямо напрежение в клуба. Пример бе новият договор на Джейми Варди в шампионския сезон, когато собственикът привика нападателя в стаята си на стадиона (Варди никога преди не бе стъпвал там) при достигането на мъртва точка в преговорите. Лидерът на атаката на отбора прие финансовата позиция на клуба, изслуша високата оценка на шефа си за своя принос и излезе от стаята повече от щастлив, слагайки подписа си на листата на контракта.

Вишай имаше такова въздействие върху хората и близките му отношения с доста от играчите (Варди го покани на сватбата си) го направиха за тях нещо повече от собственик. Той извеждаше отбора някои вечери на свои разноски и щедростта му винаги оставаше оценена от всички, докоснали се до него.

Милите жестове – даряването на милиони паундове за местни благотворителни организации, раздаването на 60 безплатни сезонни абонаментни карти на феновете като подарък за 60-ия си рожден ден и купуването на BMW на всеки един от играчите след спечелването на титлата – никога не бяха правени от стремеж към публичност.

Вишай предпочиташе да остане извън светлината на прожекторите, дори и при наближаването на вечната слава от изумителния шампионски поход, когато всички искаха да се отъркат о клуба. Зад публичното му мълчание обаче се криеше дълбока обич към Лестър и непоколебим стремеж да го изведе напред и нагоре – било с чупене на трансферни рекорди, било с осигуряването на 100 млн. паунда за изящната нова тренировъчна база.

Всички интервюта бяха оставени за Айяват, като единственото и нормално изключение бе пресконференция през май 2014 г., когато „лисиците” се изкачиха в елита от Чемпиъншип. Пред репортери в Банкок тогава Вишай каза, че иска класиране в Топ 5 в Премиър Лийг до три години и е готов да похарчи 180 млн. паунда за целта.

Тези думи изглеждаха перчене и лесно можеха да бъдат отхвърлени като нереалистични, особено предвид факта, че Лестър бе извън елита от десетилетие. И все пак няма и две години след тези коментари Вишай и синът му присъстваха на „Стамфорд Бридж” (те бяха фенове на Челси с редовно присъствие на мачовете, но бяха прокудени заради лошо отношение към тях и така амбицирани решиха да пренасочат любовта си към Лестър), за да видят как равенството на Челси с Тотнъм (2:2) коронова тима на Клаудио Раниери като изумителния шампион.

Купонът тази вечер щеше да е другаде – в къщата на Варди в Мелтън Маубрей, ала Вишай и семейството му се насладиха на своя специален момент пет дни по-късно при връчването на титлата след домакинството срещу Евертън.

Забележително тогава бе това, че Вишай беше на корицата на сувенирната програмка в онзи славен ден, и малцина се учудиха, когато собственикът и неговият син сякаш не можеха да се отделят от трофея по време на почетната обиколка. Може би обаче това бе просто израз на огромната им гордост от подвига, а кой би могъл да ги съди за това?

Тези кадри са и ще бъдат още показвани в идните дни, а думите на Вишай в онзи майски следобед си струва да бъдат напомнени след този черен уикенд: „Нашият дух съществува заради любовта, която споделяме един с другиго, и заради енергията, която тя помага да се създаде и на, и извън терена. И това ще продължи да бъде нашата най-голяма сила в идните години.”

Дейвид Кон и Стюарт Джеймс, „Гардиън”

Още по темата
SPORTAL.BG
Спортни новини
Прочетена 10542

Добави коментар ›› Коментари (4)

Катьо
(Гост)
4
отговор
31 октомври 2018 | 09:45

Тъй и тъй тук нищо по темата не се пише, да питам за кренвиршите на КЕН някой знае ли - хубави ли са, че се чудя да си правя препеченки с кашкавал на скарата. Рейтинг: 1 4

Samo Juventus
(Гост)
3
отговор
30 октомври 2018 | 22:53

ТИТЛАТА НА ЛЕСТАР Я СЕЧЕЛИ ВАРДИ ЧИСТ ЧОВЕК ОТ ЧИСТАТА БЯЛА РАСА ГОРД РАСИСТ !!! ВС МОЖЕ ДА ВИДИТЕ КО ПРАИ С МРАСНИТЕ МАИМУНИ В АНГЛ ПЛУС РАНИЕРИ ИТ ШКОЛАТА НАСТАВНИК ТВА Е ТИТЛАТА НА ЛЕСТА НЕ НЯКАВ РЕЗАК МАХАИТЕ ГО ТОЗ РЕЗАК ВС ЕДИН ОМИРАТ МИЛИОНИ ХОРА ЕДИН РЕЗАК ПО МАЛКО КАДЕ НИШО НЕ РАЗБИРА ОТ ФУТБОЛ КАТ Е БЕДЕН И НЯМА ПАРИ ЗА ЧАСТЕН САМОЛЕТ ДА ПАТУВА С САМОЛЕТ ДА ПАДА С ВАРТОЛЕТА НП Рейтинг: 3 6

Този коментар е твърде голям. Ако искате да го прочетете натиснете тук

CAMBODIA POWER
(Гост)
31 октомври 2018 | 13:57

АНАДОЛЕЦО....... В ТАЙЛАНД РЕЗАЦИ НЯМА ЗА РАЗЛИКА ОТ ТЕБЕ И СЕМЕЙСТВОТО ТИ.............. НА КАКЪВ ЕЗИК ДА ТИ СЕ КАЖЕ ЧЕ В ТАЙЛАНД СА АРИЙСКИ БУДИСТИТОЕСТ РЕЛИГИЯТА НА БЕЛИТЕ А НЕ РЕЗАНИ БУРГИЙКИ КАТО ТЕБ,И ЖАЛКОТО ТИ ЖАБАРСКО ОТБОРЧЕ ХАХАХА Рейтинг: 4 0

CAMBODIA POWER
(Гост)
31 октомври 2018 | 13:59

ДА СИ ОТ БЯЛАТА РАСА ЗНАЧИ ДА СИ БУДИСТ ИЛИ ИНДУСПОНЕЖЕ ТОВА СА АРИЙСКИТЕ РЕЛИГИИ НО ЩОМ СИ РЕЗАКХРИСТИЯНИН ИЛИ МЮСЮЛМАНИН СЛЕДОВАТЕЛНО НЕ СИ И БЯЛ.......... БЕЛИ СА ВСИЧКИ БУДИСТИ И ИНДУСИ!!!!! Рейтинг: 1 0

Даниел
(Гост)
2
отговор
30 октомври 2018 | 20:55

Голям ЧОвек.Не като нашите мутри и перачи. Светла му памет Рейтинг: 16 0

Aлкохолика от Лудогорец
(Гост)
1
отговор
30 октомври 2018 | 19:29

Само Лестър и Манчестър Юнайтед!Никога няма да забравя сезон 2015-2016.Тайландеца е бил изключително добър човек и не е заслужавал да умре само на 60 години.Дано синът му е дори още по-добър от него и направи Лестър хегемон. Рейтинг: 29 2


							
						

›› Live Scores

Календар

calendar_icon
календар затвори

Всички мачове

Чудотворецът Вагнер е съвременната версия на ... 15 януари 2019
Така значи – след два фокуса дойде време и за номера с изпаряването, но… без финале гранде. В понеделник вечерта, доста преди края на сезона, от Хъдърсфийлд Таун официално обявиха, че Дейвид Вагнер напуска ...
Интервюто с Невеш: Уулвс осъществиха мечтата ми ... 08 януари 2019
Има един флаг на „Молиню”, на който е изписано: „Силата на вълка е в глутницата”. И все пак всяка глутница се нуждае от водач, а всяка революция – тази тук е португалска – се нуждае ...

Левски | ЦСКА | Лудогорец | Първа лига | Втора лига | Национални отбори по футбол | Купа на България | Англия | Испания | Италия | Германия | Франция | Русия | Шампионска лига | Лига Европа | Мачове на живо | Волейбол | Тенис | Формула 1 | Баскетбол

Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на Агенция Спортал, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на Агенция Спортал, посочване на източника и добавяне на линк към www.sportal.bg. Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.

Този уебсайт е собственост на Sportal Media Group

Sportal.bg is part of the Sportal Media Group network
ЕВРО2016 | Мобилни телефони | Бизнес новини | Лайфстайл | Woman.bg | Men Only | Новини | Shopping.bg Мобилен Портал

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.