WORLD CUP 2018

Защо капитанът на Мексико е в черния списък на САЩ

21 юни 2018 | 16:29 - Обновена
Защо капитанът на Мексико е в черния списък на САЩ

Рафаел Маркес, един от най-добре познатите футболисти от състава на Мексико на световното първенство, изпъква в Русия. Само дето причината за това този път се крие далеч от терена.

Капитанът на „ла верде” е в черния списък на министерството на финансите на САЩ за хора, помагали на наркокартели в прането на пари. Включването на 39-годишния защитник в листата забранява на американски граждани, бизнеси и банки да имат каквото и да било общо с него.

По тази причина Маркес не пие от същата марка вода като своите съотборници, нито пък носи същата тренировъчна екипировка. Вместо да бъде начело в рекламните спотове на спонсорите при всяка възможност, какъвто нормално е случаят с известните футболисти, Рафа, както е познат, бива държан настрана.

Ако вземе да бъде избран за най-добър в даден двубой на националния си тим в Русия това лято, със сигурност няма да бъде обявен за Играч на мача на компанията „Бъдуайзър”. Неговото местоположение е следено най-внимателно, за да му бъде попречено да бъде на места с дори и най-малката връзка със САЩ, ако ще и това да значи да трябва да спи далеч от отбора си. Също така Маркес се е съгласил да не получава финансово възнаграждение, колкото и здраво да работи на терена. Защото банките може да попаднат в сложно положение…

ФИФА, която организира световното първенство, изплати дела на Мексико от 1,5 млн. долара за подготовка за турнира в евро чрез необвързани с финансовата система на САЩ банки. Корпоративните спонсори на Мондиала, особено американските, бягат възможно най-надалеч от Маркес.

Ветеранът е в черния списък на МФ на САЩ от август м.г. и няколко свързани с него бизнеси са обвинени в това, че са поставени лица на Раул Флорес Ернандес – заподозрян за водач на организация за наркотрафик. Макар че на Маркес не му бе предявено съдебно обвинение, финансовите му активи в САЩ и въобще обвързаните му с американската финансова система бяха замразени. Той твърдо отрича каквато и да било връзка с наркотрафиканти и нае екип от адвокати, който да го извади от черния списък и да успокои ядосаните му спонсори.

Един от защитниците му – Хосе Луис Насар, който действа и като говорител, заяви, че са „във фаза на честно и открито сътрудничество” с правителствени лица от САЩ, за да бъде решен този въпрос. Спонсорите обаче продължават все така да бягат надалеч от звездата.

Мексиканската футболна асоциация (МФА) и ФИФА знаеха за особеното положение на Маркес от месеци, но все пак му позволиха да бъде включен в състава за Мондиала. Всъщност и двете организации работиха в екип с цел да избегнат каквито и да било проблеми с МФ на САЩ, разкриват пожелали анонимност добре осведомени източници.

„ФИФА е наясно със ситуацията около футболиста Рафаел Маркес и сме в редовна връзка с Мексиканската футболна асоциация”, публикува изявление световната централа. МФА, която има големи бизнес интереси в САЩ (най-тече с изключителния си партньор в търговските права „Сокър Юнайтед Маркетинг”, откъдето отказаха коментар по случая), пък в свое комюнике посочи, че се е наложило да прави компромиси в името на своя капитан: „Ние гледаме сериозно на действията на министерството на финансите на САЩ и така структурирахме операциите си около участието на световното първенство, че да не нарушаваме американското законодателство в областта на санкциите.”

Присъствието на Маркес в Русия може и да носи усложнения за Мексико, ала вече докара и позитиви за отбора. Той помогна като късна смяна за задържането на шокиращата победа над световния шампион Германия в неделя и стана едва третият футболист в историята, играл на пет Мондиала. Това постижение можеше и да бъде повод за грандиозни чествания, ако се бе случило при различни обстоятелства.

След двубоя телевизионните канали не се надпреварваха да канят 39-годишният бранител за интервюта на терена. Това можеше да постави образа му около рекламните пана на спонсори на турнира, сред които са и компании от САЩ като „Visa”, „Coca-Cola”, „Budweiser” и „McDonald’s”. В началото ФИФА изобщо забрани на телевизиите да интервюират Маркес, ала после се поправи и позволи, стига камерите да не хващат спонсорските лога. Световната централа също така взе мерки и да предотврати превантивно контакта между ветерана и когото и да било от нейните служители с паспорт от САЩ. Ако например той се появи на прессъбитие на ФИФА, модераторът не може да е гражданин на САЩ.

Стъпки трябваше да бъдат предприети и още преди Мондиала. Маркес бе спрял да играе за клуба си Атлас Гуадалахара и бе изваден от националния тим за месеци, докато адвокатите му работеха по неговия случай. МФА го включи в групата за световното първенство малко преди изтичането на крайния срок и той изпусна контролата с Уелс в Пасадина, Калифорния, явно защото му е забранено влизането в САЩ. На тренировъчните лагери преди финалите и на самите тях пък на екипа му няма спонсорски лога. Също така и полетите трябваше да бъдат внимателно подготвяни, тъй като 39-годишният бранител не може да се качва при авиопревозвач от САЩ.

Незамесени в случая правни експерти казват, че някои от мерките на ФИФА и МФА може би са просто плод на прекомерна предпазливост, тъй като нормативните уредби на министерството на финансите на САЩ подлежат на широки тълкувания и не си струва рискът те да бъдат нарушавани. „Санкциите са твърде тежки за такъв род неща”, коментира Оливър Крикчик, адвокат в специализираната в областта кантора „GKG Law”. Дори неволното нарушение може да доведе до глоба от близо 1,5 млн. долара, а при умишлено тя се покачва до 10 млн. долара и евентуално до 30 години затвор.

Крисчик опитва регулациите като „неясно поле”. Рестрикциите са по-малки върху чуждестранните бизнеси. Ето пример: Маркес носи същата екипировка „Адидас” като своите съотборници, а базираната в същото германско село компания „Пума” поздрави в социалните медии изравнилия рекорда мексиканец (от двете марки отказаха коментар), докато такъв жест не направиха куп други брандове като „Ситибанамекс” и „Кока-Кола”. „Във всичките ни бизнес начинания се грижим да спазваме законите, включително тези на САЩ в областта на санкциите”, казаха в изявление от „Кока-Кола”.

Въпреки проблемите си, Маркес си запазва огромна популярност в своята родина, което не убягва от вниманието на ФИФА и на транснационалната корпорация „Anheuser-Busch InBev”, чиято марка „Бъдуайзър” спонсорира гласуваната от публиката награда Играч на мача на световното първенство. Свързването на името на Маркес с този приз (спечели го веднъж на Мондиал 2010), докато още е в черния списък, почти сигурно би нарушило законите на САЩ. Затова, твърдят запознати, се мисли за някакъв алтернативен вариант, в който при евентуален вот за ветерана да не му се връчва трофей с бранда на „Бъдуайзър”.

От „Аnheuser-Busch InBev”, свързани с националния тим на Мексико чрез марката „Естрейя Халиско”, отбиха този въпрос в посока към ФИФА, откъдето пък коментираха, че са „отдадени на това да спазват приложените спрямо г-н Маркес норми според изискванията на съответните власти”.

Тарик Панджа, „Ню Йорк Таймс”

Още по темата
SPORTAL.BG
Спортни новини
Прочетена 34679

Добави коментар ›› Коментари (1)

hajmana
(Гост)
1
отговор
21 юни 2018 | 16:43

Много болшевишко, господа "демократи"!Нищо доказано, ама да го низвергнем тоя "враг на народа", щото се говорят едни работи...Да ви таковам и американскта "демокрация"! Рейтинг: 137 18


							
						
Защо Южна Америка се проваля, докато Европа трупа ... 07 юли 2018
Отново крах за Южна Америка. Белгия удари Бразилия, Аржентина и Уругвай си заминаха след бой от Франция, Колумбия се предаде срещу Англия... Отново световният шампион ще бъде от Стария континент. Европа ще дръпне с три ...
Интервюто с Ракитич: И да вдигнем купата, Мондиал ... 06 юли 2018
„В онзи момент секундата се усещаше като час, тъй че имаш много време да мислиш за онова, което може да стане. В онзи момент ти се ще да угасиш осветлението, така че никой да не може да те види или да види това, ...

Левски | ЦСКА | Лудогорец | Първа лига | Втора лига | Национални отбори по футбол | Купа на България | Англия | Испания | Италия | Германия | Франция | Русия | Шампионска лига | Лига Европа | Мачове на живо | Волейбол | Тенис | Формула 1 | Баскетбол

Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на Агенция Спортал, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на Агенция Спортал, посочване на източника и добавяне на линк към www.sportal.bg. Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.

Този уебсайт е собственост на Sportal Media Group

Sportal.bg is part of the Sportal Media Group network
ЕВРО2016 | Мобилни телефони | Бизнес новини | Лайфстайл | Woman.bg | Men Only | Новини | Shopping.bg Мобилен Портал

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.