Търсят ли Макларън под вола теле или Рено дадоха начало на нова сага във Ф1?

Търсят ли Макларън под вола теле или Рено дадоха начало на нова сага във Ф1?

Формула 1 е спорт обединяващ усилията, капиталите, таланта и възможностите на най-заможните, в интелектуален и финансов гледен план, хора на планетата. Свръхтехнологиите и липсата на каквито и да е граници в развитието на електрониката превърнаха Формула 1 от спорт на гаечни ключове, грес, смазка, масло, смърдящи на гума сервизи и дебели чичковци с големи очила, разбиращи наистина адски много (не като чичковците, които са ни познати тук в родната действителност, които се славят с "неспирния" си умствен капацитет"), в спорт на компютърните технологии, виртуалните иновации и безспорно - големите капитали.

Автомобилните надпревари дори и в най-ниските класове представляват бизнес. В Макларън или Ферари  (или и в двата отбора) в края на миналия век се шегуваха, че преди персонала от инженери и специалисти в даден екип не е надхвърлял бройката от 50 до 100 човека. В последно време се правят снимки стил "панорамни", за да могат да бъдат хванати абсолютно всички служители.

С повечето състезания идват повечето пари, с повечето пари-по-големият залък, с по-големите изисквания-по-качествената работа. С по-големите по мащаб обаче неща произлизат и някои специфични проблеми и особености, като например, че от група специалисти при 10 човека обикновено се предлагат 11 различни гледни точки, а това от своя страна води до конспирация, разединение, слаби връзки между колектива. Не че нещо, но който и да е завършил 5 специалности, да е написал 77 дипломни работи и да е бил част от най-трудните програми в света насочени около физиката и компютърните технологии щеше да има доста силно изразено самочувствие. Дали сбълъсъкт на интереси бе подтикнал Найджъл Степни, привидно скромният дизайнер на Ферари, да пусне информация на своя "колега" от Макларън Майк Кулън? Едва ли. Дали пари са били замесени? Със сигурност. Дали са оказали влияние? Едва ли, за човек взимащ такива суми на година, с които най-вероятно може да смени цялата пътна артерия на страната ни.

Макларън бяха наказни през това лято за това, че са използвали интелектуална собственост на Ферари. Феновете на "сребърните стрели" не искаха да повярват, че това нещо е възможно и веднага се обърнаха остро срещу Федерацията. В Скудерията пък обаче бяха на другия полюс, радвайки се на възцарувалата, за кой ли пореден път, "справедливост". Полюсите са два и са на фенска основа, кой на кого ще вярва си остава личен избор.

Също като Деймън Хил, който не си поплю да разчопли старите рани на Федерацията. Тя обаче не се пречупи. Пак. Хил контраатакуваше с това, че случаят Ферари-Тойота не бе разгледан сериозно от официалните лица преди няколко години, но ФИА се защити. Хил се скри зад колективното общо, но Федерацията отново не трепна. Тя не просто не трепна, тя имаше смелостта да излезе пред всички и да отвърне на нападките по достатъчно дипломатичен и колегиален начин. В целият този организиран политически хаос феновете като че ли поизгубиха нишката. Виновни ли са наистина Макларън? Е, изглежда, че "да" според Федерацията, но една част от публиката остана разочарована. Другата обаче ликуваше, празнувайки поредната култово спечелна световна титла.

Сагите продължават, въпреки че станахме свидетели на най-атрактивната битка във Формула 1 през последните няколко години. И докато всички очакваха, че с края на сезона започваше голямата почивка, в това време се подготвяше поредния нов епизод от филма със заглавие "Ренесансът на Формула 1", а именно - нов шпионски скандал, този път между Рено и Макларън. Поводите са странни. Бивш служител на Макларън е встъпил в длъжност в Рено през 2006 година и със себе си е взел няколко флопи дискети, на които е пренесъл данни от болидите на Макларън. Сега, всичко е в своя разгар, но всъщност на какво - на политическите интереси или на спортната страна на въпроса. Сър Джеки Стюарт бе казал преди няколко месеца, че няма причина ФИА да занимава обществеността с невъзможността си да контролира отборите. Във Федерацията обаче на никой не му направи впечатление този коментар, като Макс Мозли дори стигна далеч, наричайки легендарния пилот от Гран При "изкуфял".

Отправяйки поглед към конкретната сага на дневен ред излизат поне няколко основни въпроса, като някои от тях са: Колко данни могат да бъдат прехвърлени в 1, 2, 5 или 10 флопи дискети и по какъв критерии се установява, че даден човек въобще е взел тези малки и стари, черни на цвят, дискети? Нека да погледнем какво се казва в Wikipedia за флопи дискетите: първо, прави впечатление, че са създадени през 1983 година; второ, те са с широчина 3,5 инча; трето, побират в себе си общо 1 мегабайт и 474 килобайта. Място има колкото за една снимка, снимана от неособено модерен дигитален фотоапарат с около 3-мегапикселова камера. Е, едва ли болид от Формула 1 може да бъде пренесен на остарял носител като флопи дискети, но - все пак новини трябва да има всеки ден и хората трябва да четат и да се интересуват.

Въпросите, чийто отговори така и не се намират, почнаха да стават твърде много. Бе изказано предположение, че тази "сага" е умишлена PR кампания на Рено, които искат всячески да привлекат вниманието към себе си, защото все трябва да се говори нещо и за тях, въпреки разочарованието, което претърпяха през изминалия сезон. Фернандо Алонсо се очаква да се завърне при тях и при една евентуална "победа" в разнищването на този случай, това би се отразило добре на имиджа на французите.

Има и друга версия обаче, в която Макларън биват атакувани затова, че в момента си търсят всякакви начини, за да измият срама от поражението през тази година. ФИА доказаха, че "сребърните" са използвали данни на Ферари, съответно ги наказаха с глоба от 100 милиона долара и ги изключиха от борбата при конструкторите. След култовия завършек на сезона, някои от феновете заговориха за евентуален сценарий, по който двата отбора са се наговорили - "ние" (Ферари) ви даваме право все пак да се състезавате в шампионата (тъй като имаше опасност и то сериозна Макларън да бъдат аут от Ф1 за няколко години), а "вие" (Макларън) ни давате титлите. Звучи най-слабо вероятно и разбира се е във сферата на догадките, но също е някакъв сценарий. Та поради тази причина и от маркетингова гледна точка, Мак искат да си "върнат" за сагата, осъждайки Рено, тъй като прави впечатление, че "осъзнаването" на това, че Рено са разполагали с данни на Мак, стана в края на тази година, а инженерът Фил Макарет, който е водещата фигура днес, е при французите от септември 2006 г.

Дали спортът губи от тази сага или не все още е твърде образно да се каже. Скандали има навсякъде, има ги във всеки един спорт и то не от вчера или онзи ден. В Италия Ювентус престояха в Серия "Б" за един сезон, та защо не Рено или Макларън да направят малко състезания в GP2?

Едно е ясно - каквото и да става зад кулисите на най-висшите стъпала на най-висшата надпревара на планетата, феновете не спират да подкрепят своите любимци и продължават да вярват в тях безрезервно, а това... това е най-важното.

Повече информация за Формула 1 можете да прочетете на сайта www.formula1.bg

 

снимки: Кембридж, Internet

Последвайте каналите ни в:

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти