Това е Кими Райконен

Това е Кими Райконен

След като днес на пистата “Интерлагос” в Бразилия пилотът на Ферари Кики Райконен спечели своята първа световна титла във Формула 1, Formula1.bg реши да ви представи кратка визитка на финландеца. След серия от драматични моменти, този сезон, Кими успя да се пребори в Сао Пауло с пилотите на Макларън-Мерцедес – Алонсо и Хамилтън. “Айсмен” не започна добре годината, но във втората половина на сезона побеждаваше често своя съотборник Фелипе Маса и дръпна в класирането. След драмата днес и дълги години без титла, Райконен най-накрая достигна световния връх в автомобилните спортове.  

Кими Райконен привлича за първи път вниманието на специалистите в състезанията по картинг, в които участва от десетгодишна възраст. От 1999 година се състезава във Формула Рено за “Haywood Racing”, като в първото си състезание завършва на трето място, а в останалите три отпада поради технически проблеми. Състезава се и във Формула Форд “Euro Cup”, където накрая остава на пето място. След това подписва с Мейнър Мотор Спорт, където печели четири победи от четири състезания и печели надпреварата във Формула Рено. През 2000 година остава в Мейнър, като се включва в британската Формула Рено и печели лесно титлата. Побеждава в седем от десетте състезания, във всяко едно от тях намира място на подиума, печели седем пъти пол-позишън.

През същата година се състезава и в европейската Формула Рено, където печели две победи, два пъти пол-позишън и записва две най-бързи обиколки. От 23 състезания, в които взима участие, печели 13, което събужда интереса на Петер Заубер. През 2001 година отпразнува дебюта си във Формула 1 с тима на Заубер, и то само след като е участвал в 23 състезания, от които нито едно във Формула 3 или Формула 3000. ФИА обаче му дава необходимия лиценз, тъй като той показва многообещаващи резултати на тестовете. Първият път, когато сяда в болид от Формула 1, е през септември 2000 година, а три месеца по-късно следват нови тестове в Херес и в Барселона.

В дебютния си сезон във Формула 1 Райконен показва отлични резултати и помага на тима си да постигне най-доброто си класиране – четвърто място при конструкторите. Въпреки някои негативни коментари доброто представяне на финландеца не остава незабелязано и той е привлечен от Макларън-Мерцедес, за да заеме мястото на отказалия се двукратен световен шампион Мика Хакинен. През 2002 година Райконен отново показва добри резултати и в много квалификации записва по-добро време от далеч по-опитния си колега Дейвид Култард. През 2003 година финландецът затвърждава добрите впечатления. В Малайзия печели първото си състезание за Гран при и до последния кръг се бори за световната титла с Михаел Шумахер.

2004 година започва с много очаквания, но сезонът остава без особени върхове за Райконен. Макларън-Мерцедес заопчва годината с новия си болид MP4-19. Бързо става ясно, че новият автомобил не е конкурентоспособен, след като в самото начало на сезона Райконен отпада състезание след състезание поради технически проблеми. В средата на годината финландецът започва да се състезава със значително подобрена B-версия на болида, наваксва изоставането си и се връща в борбата за челните места. След слабото представяне на Дейвид Култард и проблемите в началото на сезона годината за Райконен завършва със седмо място при пилотите и една победа – на пистата “Спа”.


Следва сезон 2005, който е пълна противоположност на предишния. Наистина, Райконен губи титлата в битката с Фернандо Алонсо, но прави невероятен сезон, който е засенчен единствено от проблемите, които има със своя болид. Райконен успява да се наложи във вътрешната борба срещу съотборника си Хуан-Пабло Монтоя, печели седем състезания и нито една решаваща грешка на трасето. Финландецът остава в тима на Макларън-Мерцедес и през 2006 година с надеждата да задържи позитивната тенденция от предходния сезон. Сезонът обаче става много тежък за тима на Макларън-Мерцедес, като Райконен не успява да спечели нито една победа. “Айсмен” подписва с Ферари за 2007 година и веднага печели първия старт в Австралия. След това Фелипе Маса се предтсавяше по-успешно и дори имаше слухове, че финландецът ще напусне “Черните кончета”. След силна втора част на сезона, Кими стигна до финланата битка в Бразилия и след невероятна драма спечели короната за първи път в своята кариера.     


ВИЗИТКА:

Роден на: 17/10/1979 в Еспоо (Финландия)

Ръст: 1,75 м

Тегло: 71 кг

Участия: 122

Дебют във Формула 1: Гран при на Австралия 2001 (Албърт парк)

Кариера във Ф1:

- Заубер (2001)

- Макларън-Мерцедес (2002-2006)

- Ферари (2007)

Победи: 15

Първа победа: Гран при на Малайзия 2003 (Сепанг)

Най-добро класиране в Гран при: 1

Пол-позишъни: 14

Първи пол-позишън: 2003 Гран при на Европа (Нюрбургринг)

Точки: 456

Световни титли: 1

Най-добро крайно класиране в първенството: 1 място с 110 точки (2007)

Официален уеб сайт: www.racecar.net/kimi

 

Повече информация за Формула 1 можете да прочетете на сайта www.formula1.bg

 

Последвайте каналите ни в:

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти