Колоездене

Крис Фрум - неповторимият стил на студения убиец

12 септември 2017 | 18:10 - Обновена
Крис Фрум - неповторимият стил на студения убиец
  • копирано
  • 2
Съвсем наскоро, по-точно в началото на юли, мнозина фенове и специалисти в колоезденето се съмняваха, че Крис Фрум ще бъде същият. Без нито една победа през годината, с по-малко състезателни дни преди Тур дьо Франс от всякога, и с много по-млади и изглеждащи в по-добра форма съперници. 

Два месеца по-късно, вдигнал за четвърти път трофея от колоездачната обиколка на Франция и станал първият британец, спечелил Вуелтата, съмненията се оказаха правилни. Фрум определено не е същият състезател. Той е по-добър от всякога!

Когато спортният успех идва толкова често и по такъв доминантен начин, както в случая на британеца, бихте предположили, че тези победи са постигнати лесно. Жълта фланелка, а впоследствие и червена, подпомаган от своите съотборници в тима на Скай, облечени в бяло или черно.

Дори и за забележителен колоездач като Фрум, този дубъл е изключително постижение! Постиган преди него само от двама французи - Жак Анкетил (1963) и Бернар Ино (1978).

И го направи в своя отличителен стил. 

Легендарният Еди Меркс получи прякора Канибала, заради неговия ненаситен глад за успехи, сдъвквайки своите съперници във всяка надпревара. Фрум пък е серийният победител. Когато не е на велосипеда, той е учтив, приятелски настроен и агресивен като счетоводител.

Качи ли се на седалката обаче, се превръща в студен убиец на чуждите амбиции, елиминирайки съперниците си един по един. Никога с един единствен удар, а с бавно увеличаване на напрежението, докато нито един от тях не е способен да понесе повече. 

Анкетил е обичал индивидуалните атаки. Ино е имал огромно влияние над останалите със своето настроение и преценка. Меркс пък е искал да побеждава, където и да е - на тежките изкачвания, в индивидуалните етапи по часовник, дори в спринтовете. Битка през цялото време.

Фрум го прави с хитрост. Няколко секунди тук, няколко там. Късна атака на стръмен финал, или изстисквайки малко повече по време на индивидуалното бягане по часовник. Не е ефектно, но е брутално и жестоко притискане на неговите врагове. Непоколебимо прилагане на надмощие със сила. 

В края на Тур дьо Франс останалите претенденти за първото място в генералното класиране - Фабио Ару, Ригоберто Уран и Ромен Барде, се бореха със зъби и нокти, но за втората позиция. Далеч зад лидера. В обиколата на Испания всичко се повтори. Съперниците на Фрум стартираха, мислейки си колко приятен тип е той, а накрая сънуваха кошмари с него.

През изминалата събота, в може би най-тежкото изкачване в колоезденето като цяло, при крайно неприятни атмосферни условия, състезателят на Скай направи финална демонстрация на всичко, което го е извело до това ниво.

Анкетил и Ино никога не са изкачвали планина по този начин. В миналото пътят по височината "Алто де л'Англиру" e бил пътека за добитък. Дори и сега, асфалтът там се бори за оцеляването си.

Но не височината е проблемът. Има изкачвания, далеч по-стряскащи от тези 1573 метра над морското равнище. 12,5 км е сериозна дължина, но не и безкрайна. Средният наклон от 10% изглежда злостен, но не е изключителен.

Това, което те пречупа в даден момент, са сектори с наклон от 15 до 17 процента. Там, където всеки любител най-вероятно дори ще спре да се движи. А след това идат тези нечовешки 24%. Карайки при 15-процентов наклон, усещаш как сърцето ти е готово да изхвръкне от гърдите. При 24% вече искаш да вдигнеш велосипеда и да го захвърлиш обратно по склона. 

А карането в събота под тъмните облаци, гръмотевиците и дъжда, бе едно още по-кошмарно допълнение. 

Колоезденето в тези условия не изглеждаше смислено занимание. Неслучайно преди 9 години бесният Марцио Брусегин заяви: "Какъв е смисълът да изкачваш планината с велосипед, когато ще бъдеш по-бърз пеша!?", именно след това изкачване.

Една отмъстителна планина, която е толкова студена, че те кара да облечеш всичките си налични дрехи, дори и просто да си зрител пред телевизора. Превърната от Фрум във върха на британското спортно лято.

Въпреки своите успехи през последните години, той така и не успя да спечели истински симпатии сред по-голямата част от спортната публика, и то не само на острова. Същото, което се случи и на първия британец, спечелил Тура - Сър Брадли Уигинс. Изминалите 9 седмици обаче би трябвало веднъж завинаги да променят това.

32-годишният Фрум отново бе дърпан напред от може би най-силния отбор в професионалното колоездене към момента. Воут Пулс, Микел Ниеве и Джани Москон оказаха същата подкрепа на своя лидер през август и септември, каквато осигуриха Микел Ланда, Серхио Енао и Михал Квятковски през юли.

Той също така триумфира в далеч по-конкурентна среда от Анкетил и Ино. Анкетил е трябвало да се изправи срещу 12 отбора във Франция и само осем в Испания през 1963 година. Ино е имал 10 тима срещу себе си на Тура и девет във Вуелтата. А Фрум водеше битка с още 21 състава от по 9 колоездача.

В допълнение - Анкетил и Ино правят своите дубли, когато обиколката на Испания се провежда през април, а не през август, като последно от трите големи многоетапни състезания. Запазвайки ценна енергия през пролетта и атака на Тура в средата на лятото изглежда по-лесно, отколкото комбинацията между средата и края на лятото. Да не забравяме също, че между последния етап от Тура и първият от Вуелтата през 2017 година, имаше само 26 дни.

А и не само физическото усилие е важно. Психическото натоварване също играе своята роля. По време на двете обиколки Фрум се състезава в близо 6800 км, разпределени в 42 етапа, през шест страни. В изгаряща жега, пороен дъжд, и със съперници, дебнещи негова голяма грешка всяка следваща сутрин.
Но на почти всяко утро той отново бе с лидерската фланелка, заради която му се налагаше след финала на всеки етап да остава поне час повече от своите съотборници, за да дава интервюта и пресконференции. Ядеше по-късно, почиваше по-малко, а очакванията и напрежението бяха негови постоянни спътници.

Не изпусна парата след триумфа в Париж. Без да си позволи седмица със студена бира, картофки или дори една пържола.

Анкетил е имал навика да пие по чаша червено вино с основното ястие по време на състезания, а също така не е пропускал и десерта и следобедната цигара, когато е извън надпревара. За разлика от него, Фрум караше на опушена риба със зеленчуци и къркорещ стомах след най-изтощителните дни. 

След повече от 160 състезателни часа през това лято, неговата сборна победна разлика от двете големи обиколки е малко над 3 минути. Което звучи като минимално отстояние между неговата класа и тази на останалите. Но Вие не се заблуждавайте и не бъдете глупави!

Том Фордис / BBC

Още по темата
  • копирано
  • 2
SPORTAL.BG
Спортни новини
Прочетена 2958

Добави коментар ›› Коментари (1)

=
(Гост)
1
отговор
12 септември 2017 | 23:55

Тоя преди да премине в Скай и спринтьорите го минаваха по изкачванията , ама за олимпиадата в Лондон ги назобиха яко с Брадли Уигинс , и така до днес яко зоб с позволението на УАДА , разбира се Рейтинг: 6 4


							
						
Сам Рейнолдс след DarkFEST: Бих искал да посетя ... 14 март 2018
През февруари се проведе едно от най-атрактивните фрийрайд маунтин байк събития за годината. На DarkFEST 2018 Сам Рейнолдс измисли изцяло нова концепция на друга локация в живописната местност Стеленбош, Южна Африка. ...

Левски | ЦСКА | Лудогорец | Първа лига | Втора лига | Национални отбори по футбол | Купа на България | Англия | Испания | Италия | Германия | Франция | Русия | Шампионска лига | Лига Европа | Мачове на живо | Волейбол | Тенис | Формула 1 | Баскетбол

Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на Агенция Спортал, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на Агенция Спортал, посочване на източника и добавяне на линк към www.sportal.bg. Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.

Този уебсайт е собственост на Sportal Media Group

Sportal.bg is part of the Sportal Media Group network
ЕВРО2016 | Мобилни телефони | Бизнес новини | Лайфстайл | Woman.bg | Men Only | Новини | Shopping.bg Мобилен Портал

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.