Моторни спортове

"От питлейна": Когато Ф1 и Инди 500 се срещнаха за първи път

22 май 2017 | 16:36 - Обновена
"От питлейна": Когато Ф1 и Инди 500 се срещнаха за първи път
  • копирано
  • 0

В духа на огромната стъпка, която Фернандо Алонсо направи, отписвайки един от най-бляскавите кръгове на Формула 1 за такъв от американските автомобилни серии Индикар, се връщаме повече от половин век назад, за да разкажем как двата шампионата се преплетоха за първи път.

Индианаполис 500, Гран При на Монако и 24-те часа на "Льо Ман" са трите състезания, които могат да донесат огромен престиж на пилот – този, в който се е прицелил и Алонсо. Единственият, който е ставал победител и в трите, е Греъм Хил, спечелвайки и т.нар. Triple Crown.

Новото ръководство на Макларън, което каза "довиждане" на Рон Денис и неговите хора, тази година ще направи "демо" завръщане на овалната писта. Оранжевият състезателен автомобил има дълга история на състезанието в Индианаполис, а ръководството на Макларън предостави състезателно място на Алонсо чрез сътрудничеството си с Аndretti Autosport.

Формула 1 и Инди 500 са два доста различни свята, които обаче ще обединят милиони фенове от двете страни на океана в един и същи ден - 28 май.

През юни 1957 година – преди цели 60 години, десетима състезатели от Индианаполис 500 за първи път напускат дома си и идват в Европа за необичайното за тях състезание на италианското трасе "Монца". Познато като "Състезанието между два свята", това е първият път, когато пътищата на Формула 1 и Индикар се срещат.

Формула 1 в крайна сметка застава до северноамериканските болиди в миналото, като европейски конструктори вече са печелили на няколко пъти в Инди 500. Италианците имат може би най-големите успехи като Maserati триумфират през 1939 и 1940 година, а 12 години по-късно Ferrari влизат със заводски екип в шампионата.

Първото състезание между Формула 1 и Инди 500 е отчасти разочароващо заради липсата на подкрепа от европейска страна – в голяма степен, защото тогава пилотите на Формула 1 не харесват стила на овалната писта "Монца". Ферари се отказват преди състезанието, а след това предоставят автомобил единствено на Жан Бера. Maserati следват техния пример, позовавайки се на липсата на безопасност. Единственият негативен отзвук от идването на Инди 500 в Европа всъщност не е от щаба на Формула 1, а на Световния шампионат със спортни автомобили.

500-те мили са намалени на 166, или иначе казано – три серии от по 62 обиколки, а причината е липсата на надеждност у гумите. Първите две серии са спечелени от американеца Джими Браян, а последната – от бившият победител Трой Рътман. Победителят в този експеримент е Браян.

С леко извиване на ръцете и обещание за торба пари двата италианските топ отбора пробват и втори път в състезанието през юни 1958 година, полагайки огромни усилия. Ferrari участват с три автомобила, а Maserati се доверяват на Стърлинг Мос, чийто автомобил за първи път в историята на автомобилните състезания е оцветен в цветовете на компания за сладолед. За повече зрелище идват и елегантните Jaguar автомобили от "Льо Ман", както и световният шампион във Формула 1 Хуан Мануел Фанджо, който този път сяда в Индикар болид. В американския контингент пък се намират трима мъже, които имат потенциала за победа на име Роджър Уод (1959 и 1962), Джим Ратман (1960) и обещаващият младеж Фойт (1961, 1964, 1967 и 1977).

Това е първото състезание, което оправдава интереса и отговаря на очакванията в Европа. Доминират американските автомобили, а Ратман печели и трите серии със същото шаси, с което предната година Трой Рътман е бил най-бърз в последната серия, но остава победен от Браян. Проблем с двигателя пък отказаха Фанджо в борбата му за нов връх преждевременно.

Събитието има по-добър успех в сравнение с предходната година от гледна точка на организация и интерес, но не и от финансов план. В следващите години европейските отбори, които проявяват интерес към Инди 500, трябва да пътуват до Щатите, а в това число влизат отбори като McLaren, Cooper, Lotus и Brabham.

Снимки: McLaren


Още по темата
  • копирано
  • 0
АНТОНИЯ СИМОВА
Редактор - отдел "Моторни спортове"
Прочетена 2881

Коментирай



Няма коментари.



							
						
Бавен ли е Валентино Роси? Ако гледаме цифрите – ... 04 юли 2019
В последния месец и половина ситуацията при ветерана в мотоциклетния спорт Валентино Роси далеч не изглежда розова. Поглеждайки цифрите от началото на 20-ия му сезон в MotoGP обаче може да кажем, че и доста лош късмет е ...
Кореа с първо интервю след жестоката катастрофа ... 22 ноември 2019
Пострадалият при трагичната катастрофа на "Спа" във Формула 2 Хуан Мануел Кореа даде първото си по-обширно интервю след инцидента. След като той се прибра в дома си в САЩ след триседмична кома и 17-часова операция на ...

Левски | ЦСКА | Лудогорец | Първа лига | Втора лига | Национални отбори по футбол | Купа на България | Англия | Испания | Италия | Германия | Франция | Русия | Шампионска лига | Лига Европа | Мачове на живо | Волейбол | Тенис | Формула 1 | Баскетбол

Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на Агенция Спортал, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на Агенция Спортал, посочване на източника и добавяне на линк към www.sportal.bg. Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.

Този уебсайт е собственост на Sportal Media Group

Sportal.bg is part of the Sportal Media Group network
ЕВРО2016 | Мобилни телефони | Бизнес новини | Лайфстайл | Woman.bg | Men Only | Новини | Shopping.bg Мобилен Портал

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.