Зоя Светкавицата: Тест драйв на най-тихата кола в София

Зоя Светкавицата: Тест драйв на най-тихата кола в София

Притеснявате си, че не разбирате нищо от двигатели с вътрешно горене, нямате представа къде се долива масло и защо изобщо това трябва да се прави или смятате, че разликата между бензина и дизела е само в цената? Вие си плачете за електромобил.

На външен вид колите на ток се различават от простосмъртните гориво-поглъщащи най-вече по гърба: нямат ауспух (тръбата отзад, бълваща отровни газове), защото не им трябва. От тях не излиза нищо - нито полезно, нито вредно. Те се хранят с електричество, което или сами произвеждат, или сучат от контакта. Това е на пръв поглед, но под кожата е една напълно различна порода, направо друго животно.

Може би около 70 процента от органите на електромобила не могат да бъдат трансплантирани на обикновен автомобил. Например моята кола има двигател, резервоар, водна помпа, изпускателна система, бензинова помпа и други такива, за които Зоя, новата ми приятелка, дори не е чувала. Тя има електромотор, батерия и зарядно. Всичко е здраво капсулирано и не е замислено да се разглобява току-така.

Тоест, ако електромобилът ви се развали, а това не е много вероятно, вдигнете капака и се опитате да поправите нещо, ще си останете с опитването. Частите не са предвидени за разглобяване като при бензиновите или дизеловите коли, което означава, че при електро-колите няма такъв тип поддръжка и няма кой да идва да ви се прави на майстор. Вместо резервоар, има батерия, вместо помпа - кабел, вместо двигател - електромотор, вместо инжекцион - контролер, вместо алтернатор - конвертор на тока. Накратко: кола като кола, но на ток. Тя е по-евтина за поддръжка и в наши дни среща само един проблем в битието си и това е пробегът. 

Естествено, въпросът за това колко може да измине един автомобил с едно зареждане съществува и при бензиновите и дизеловите такива, но с малката разлика, че бензиностанции много, а зарядни станции - малко. Всъщност, не само че са малко, а и зареждането отнема време.

А сега за Зоя. Това е новото Renault Zoe, представител на семейство електромобили на французите. Има по-малък брат Twizy и първи братовчед Kangoo Z.E. В добри отношения са. Споменах ли, че е автоматик? Сега е моментът - не сменяш скорости, не натискаш съединител, просто спираш и се изстрелваш с едностепенната скоростна кутия. Работи в два режима: еко и не-толкова-еко (харчи повече или по-малко батерия). Изключително забавна за каране кола с прекрасно ускорение и добро усещане в завоите. Усмивката, с която стартираш на всеки светофар, остава почти до спирането за следващия. По данни на Renault упражнението 0-50 км/ч се прави за 4 секунди! От там и прякорът й в нашия офис - Светкавицата. Не е картинг като twizy, а истинска градска кола с врати, прозорци и всичко останало. 

С Н И М К И


На външен вид е много миловидна, може би заради LED трапчинките под фаровете си, а отвътре се чувстваш гузно, че дишаш, защото най-вероятно я цапаш и без да ядеш на седалката. Има най-важните за града системи като подпомагане при тръгване на наклон и при рязко спиране, автоматично активиране на аварийните светлини при внезапно намаляване и заключване на вратите в движение. На задната седалка без проблем може да се монтира бебе с все столчето му, а в багажника да влезе някаква количка. Има голям екран по средата, камери от всички страни и дълъг син кабел в багажника, който влиза под емблемата на предния капак.  

Зареждането отнема стандартно 8 часа, но има вариант и за "бърз ток" за 1 час. Пробегът е средно 120 км - в зависимост от климатичните условия (през лятото може да издържи и 170 км). Идва в 5 цвята - "ледниково бяло", "бисерно черно", два нюанса на сивото и едно "перлено бяло" (не си ги измислям). Цената започва от 58 000 лева, което не са малко пари за джобна мадама като Зоя, но си заслужава, защото пестиш от гориво и спиш спокойно с мисълта, че не цапаш планетата.

Последвайте каналите ни в:

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти