Защо Серина заработва по-малко от Маша

Защо Серина заработва по-малко от Маша

Серина Уилямс се намира на ръба на попадане в историята на спорта, но за маркетолозите тя все още не е номер 1. Това може да се промени, ако триумфира на Откритото първенство на САЩ и стане първата тенисистка след Щефи Граф през 1988 г., спечелила всички 4 турнира от Големия шлем в един сезон. Уилямс е първият лидер в женския рейтинг, чиито точки са два пъти повече от втората ракета в света, а победите й на Шлемовете са толкова, колкото у всички останали тенисистки, взети заедно - 21.

Но дори такава явна доминация и дълголетие не позволяват на 33-годишната Уилямс да заработва повече от всички в женския тур. Това постига Мария Шарапова, която според "Форбс" за миналата година е спечелила 23 млн. долара от спонсорски договори, а Уилямс - едва 13 млн.

"Големият шлем ще промени всичко за Серина и аз се надявам, че корпоративна Америка ще реагира на това - заяви шефът на WTA Стейси Аластър. - Мисля, че ще станем свидетели на голям скок."

Четвърта поред титла на US Open ще позволи на Уилямс да се изравни с Граф по брой победи на Шлемове, а до най-доброто постижение - 24 титли на Маргарет Корт през 1973 г., й остават две. При мъжете никой не е печелил Голям шлем, след като Род Лейвър през 1989 г. го направи за втори път. Билетите за женския финал, планиран за 12 септември, бяха продадени по-бързо от тези за мъжкия. Според организаторите това се случва може би за пръв път в историята.

Няколко часа след победата на "Уимбълдън" Уилямс сподели, че ще се опита да събере Голям шлем. "Това беше целта ми като малка. После обаче се превърна в мечта, тъй като никога не съм била толкова близко до постигането й."

Серия победи
"Ако тя покаже най-добрата си игра, титлата ще бъде нейна - заяви четирикратният победител на Ю Ес Оупън Джон Макенроу. - Според мен тя е най-великата тенисистка в историята.

Серията победи на Уилямс на турнирите от Големия шлем впечатлява не само бившите шампиони. Тя повиши и своята популярност сред американските потребители, защото според Хенри Шафер, вицепрезидент на компанията The Q Scores Co., занимаваща се с изучаване на потребителските предпочитания, тя се е превърнала в "легендарно лице", надхвърлило пределите на спорта. "Ако искате да привлечете не само поклонници на спорта или тениса, а широки групи от населението, в този план Серина е по-силна от Мария - твърди Шафер. - Разпознаваемостта при нея е по-добра.
Победа в Ню Йорк ще позволи на американката да влезе в "невероятно елитна група".



Рекордни наградни пари
Въпреки че Уилямс е спечелила рекордните за женския тенис 73 млн. долара от наградни фондове - два пъти повече от Шарапова, - тя се нарежда зад 5-кратната шампионка на Шлемове от Русия в списъка за най-високоплатени спортистки в света. 28-годишната Шарапова оглавява този списък след победа над Уилямс на финала на "Уимбълдън 2004". След този сезон Уилямс я надигра 17 пъти поред. Маша има договори с компании като "Найк", "Самсунг", "Порше", както и собствена марка бонбони "Шугърпова". Уилямс пък сътрудничи с "Найк" и "Гаторейд". Миналата година тя започна работа с JP Morgan Chase, както и с елитната часовникарска марка от Швейцария Audemars Piguet. Освен това PepsiCo Inc. я използва за възраждането на Pepsi Challenge.

И двете обаче отстъпват на най-високоплатения тенисист - 17-кратния шампион на Шлемове Роджър Федерер, който само от спонсори заработва по 58 млн. долара.


Повече брандове
"Наблюдаваме интерес от страна на широк спектър от брандове - разкри Джил Смолър, агент на Уилямс. - Някои от тях не са съсредоточени върху тениса, други не са съсредоточени дори върху спорта. Те са заинтересувани повече от нейното потенциално историческо представяне в Ню Йорк."

"Макар че Уилямс е известна сред 67% от населението на САЩ, а Шарапова - само на 39%, рускинята е по-привлекателна за мъжката аудитория, докато Серена е по-привлекателна за женската - разказва Шафер. Освен това Шарапова "е доста по-популярна сред феновете на спорта с годишен доход над 100 000 долара".

Корпоративна предубеденост
Сп. "Форбс" обяснява разликата между двете главни звезди на женския тенис по отношение на "раса, корпоративна предубеденост, способност да се харесва на хората и красота".
"Ако решат да нажежат нещата с бяла девойка с руси коси, това си е тяхно право. Аз не мога да седя и да се оплаквам, че трябва да съм по-високо в паричния рейтинг, защото печеля повече в тениса - заяви Уилямс в интервю за "Ню Йорк Таймс".

Тя добави, че се радва за Шарапова, защото: "Тя също много се труди. С нея няма какво да делим - има за всички."

Серина и по-голямата й сестра Винъс, 7-кратна шампионка в Шлемовете, са учили тенис на обществените кортове в Комптън, Калифорния, под ръководството на своя баща Ричард. Серена печели първия си Шлем на US Open - 1999. Преди месец на "Уимбълдън" тя за втори път спечели "Серена Шлем" - четири турнира от Големия шлем поред.



Уникален глас

"Интерес проявяват не само брандове от списъка на "Форчън 500" - коментира Смолър. - Също така и технически компании, медийни компании. Организации, които искат да използват нейния уникален глас, нейната история. Ние подхождаме доста избирателно към бъдещи и настоящи сътрудничества (според Смолър бъдещите договори могат да включват и дялове в компаниите). Ние изучаваме комплексно картината, когато оценяваме нейните делови перспективи в близките 10 години."

"Блумбърг"
превод: в. "7 дни спорт"

Последвайте каналите ни в:

Още от Спорт и бизнес

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти