Официално: Отборите от Ф1 създават алтернативни серии, ФИА ги обвинява за провала на преговорите

Официално: Отборите от Ф1 създават алтернативни серии, ФИА ги обвинява за провала на преговорите

Отборите от Формула 1 членуващи в асоциацията ФОТА обявиха официално, че започват процедури за създаването на алтернативен шампионат. След 4 часова среща във фабриката на Рено в Енстоун (Великобритания) късно снощи, 8-те члена на ФОТА - Ферари, Макларън-Мерцедес, Рено, БМВ-Заубер, Тойота, БраунGP, Ред Бул и Торо Росо обявиха в изявление, че са огорчени и ядосани от политиката на ФИА спрямо тяхната огранизация и нямат друг избор, освен да започнат участие в алтернативна Формула 1 още през 2010 година. Преди няколко седмици Уилямс-Тойота и Форс Индия се отцепиха от асоциацията на отборите (ФОТА) и обясниха, че ще участват догодина във Формула 1 без никакви условности.

"Отборите не могат да продължат да правят компромиси с фундаменталните ценности на спорта и решиха да не оттеглят "условните си участия" за сезон 2010 във Формула 1. Отборите нямат друг избор и алтернатива, освен да започнат подготовката за създаването на нов шампионат, който ще отразява най-добре ценностите на всички екипи и партньори. Тези нови серии ще имат прозрачно управление, ясни и точни правила и ще се съобразят с желанията на феновете. Ще има по изгодни цени, както за зрителите по целия свят, така и за нашите партньори и акционери", се казва в изявлението на ФОТА.

"Повечето от най-добрите пилоти, звезди, търговки марки, спонсори, промоутъри и компании, които са исторически свързани с най-високите нива в автомобилния спорт, ще бъдат част от този шампионат".

"От създаването на ФОТА през септември миналата година, отборите работиха усилено с ФИА и с притежателя на комерсиaлните права Бърни Екълстоун, за да развият и подобрят спорта. Ние от ФОТА сме горди да обявим, че бяха постигнaти много мерки за намаляване на разходите в условията на тежката световна икономическа криза. Без нашата помощ, някои от по-малките тимове нямаше да останат във Формула 1".

"В целия този процес обаче, желанаията на повечето отбори бяха игнорирани от ФИА и притежателя на комерсиалните права. Нещо повече, десетки милиони долари полагащи се на отборите не баха получени от притежателя на комерсиалните права, още от 2006 година", завършва официалното изявление на ФОТА.      

Ексклузивната новина за новите серии със сигурност ще хвърли сянка върху Гран при на Великобритания този уикенд. Очаква се на пистата "Силвърстоун" да бъде и президентът на ФИА Макс Мозли. Най-вероятно ще има още срещи между ФИА и ФОТА и ще се търси компромис до последно.

По-късно Международната автомобилна федерация (ФИА) обвини част от членовете в асоциацията на отборите ФОТА са провала на преговорите между двете страни за бъдещето на спорта. ФИА потвърди, че срокът за отказване на "условните участия" за 2010 година изтича днес и утре ще обяви новия списък за сезон 2010. 

 

 КРАТКО ОБОБЩЕНИЕ НА КРИЗАТА ВЪВ ФОРМУЛА 1

Политическият хоас във Формула 1 е голям, но тук е важно да припомним на нашите читатели някои важни неща. Към този момент, според документацията на ФИА, само Макларън, БМВ, Рено, БраунGP и Тойота има т.нар. "условни участия за 2010 година". Тези екипи подадоха документи за сезон 2010, условно, заради споровете с ФИА за новите спортни и технически правила и най-вече за планирания за 2010 година бюджетен таван от 45 милиона евро.   

На 29 май Международната автомобилна федерация (ФИА) включи всички сегашни отбори в шампионата през 2010 година, но с някои условности. Тогава федерацията публикува списъка с екипи за догодина, след като до 29 май всеки желаещ да участва, трябваше да подаде документи в Париж.  

Лидерите в първенството БраунGP, Макларън-Мерцедес, Рено, Тойота и БМВ-Заубер имаха срок до 19 юни (петък) да подадат документи за участие без никакви условия, които те вече поставиха.

На 29 май Ферари, Ред Бул и Торо Росо получиха места на решетката догодина автоматично, след като ФИА твърди, че тези екипи имат подписани специлани споразумения с централата. Очаквано Уилямс-Тойота и Форс Индия също получиха места, след като преди няколко седмици се отцепиха от асоциацията на отборите (ФОТА) и обясниха, че ще участват без никакви условности. 

На 29 май ФИА включи в шампионата за 2010 година и 3 нови тима: USF1, Манор и Кампос. Очаква се те да използват двигатели на Косуърт.  

ФИА вече заплаши, че ако до 19 юни (петък) БраунGP, Макларън-Мерцедес, Рено, Тойота и БМВ-Заубер не променят "условните си участия", ще бъдат изключени от Формула 1.

Така Макс Мозли и компания дадоха още време за разрешаване на спора относно начините за намаляване на разходите, бюджетния таван и новите правила, които доведоха до кризата в Гран при. 

Включването на Ферари, Ред Бул и Торо Росо във Формула 1 догодина автоматично е много странно и това в много спорен момент в целия казус и споровете с ФИА.

ФИА вече обяви, че е готова да обяви нови отбори за 2010 година, ако някой измежду БраунGP, Макларън-Мерцедес, Рено, Тойота и БМВ-Заубер продължи да бойкотира спорта. Поне 4 екипа са в готовност да заемат евентуалните празни места. Амбиции за Формула 1 догодина имат N.Technology", Суперфънд, Епсилон-Еускади, Продрайв, Лотус, Брабъм и Марч.

Ферари и двата тима на Ред Бул пък са запплашени със съд от Бърни Екълстоун и изплащане на големи неустойки, заради други контракти, които имат с фирмата му "Формула 1 Мениджмънт" (FOM).

Вчера (18 юни) пък ФИА обяви какви са компромисите, които може да направи (линк), но към този момент и това не помага за мира във Формула 1.  

 

Повече информация за Формула1 и за възможността да спечелите страхотни награди от NIVEA FOR MEN четете във www.formula1.bg

 

Последвайте каналите ни в:

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти