"Въпроси и отговори за бюжетния таван от 40 милиона паунда във Ф1"

"Въпроси и отговори за бюжетния таван от 40 милиона паунда във Ф1"

След вчерашното заседание на световният съвет на ФИА, стана ясно, че обсъжданият в последно време бюджетен таван ще просъществува. Сумата, която отборите ще могат да харчат ще бъде 40 млн. Паунда, а техническите свободи - големи. Ето и няколко от основните въпроси от вчера, на които ФИА отговарят:

Защо й е на Формула 1 да ограничава разходите?

Истината е че както всяко едно предприятие по света, така и Формула 1 е засегната от световната финансова криза. Издръжката на един отбор се възприема като прахосничество за повечето собственици и спонсори. За да бъде стартовата решетка пълна, трябва да се намалят разходите.

Две основни философии се появиха напоследък: или се намалява нивото на дейност посредством строги технически ограничения и някаква степен на стандартизация, или се ограничават парите, които отборите могат да харчат (ограничение на разходите). ФИА вярва, че техническата конкуренция трябва да се запази, но това не означава тя да се превърне в надпревара по харчене. Поради тези причини ограничението на разходите е предпочитаният вариант.

Какво се покрива от бюджетният таван?

Всичко освен:

Маркетинг и реклама - Искаме отборите от Формула 1 да изглеждат добре и да забавляват партньорите си. Искаме производителите да показват болидите си на изложения и искаме самите отбори да реламират спорта чрез рекламните си кампании. Пилоти и програми за млади надежди - Формула 1 е връх в моторният спорт и заради това само най-добрите спортисти в света се състезават тук. Освен това, искаме да подкрепим инвестирането в програми за млади състезатели.Цени на двигателите - С цел привличането на отбори на производители, ФИА реши да изключи стойността на двигателите, но само за 2010г.

Как ФИА достигна до сумата от 40 млн. паунда?

След анализиране на приходите и разходите във Формула 1, достигнахме до тази цифра. Знаем, че мениджърският екип на Формула 1 ще продължава да отпуска пари на отборите и за в бъдеще и имаме данни за приходите от спонсори по време на рецесията. Като се вземат всички заедно можем да предвидим външни приходи за почти всички позиции в шампионата. При бюджетен таван, вярваме, че 70% от отборите ще са на печалба. Това преобръща представите за притежаване на екип от Формула 1. Желаният ефект е да се изгради здрава комерсиална среда. Прегледахме и разходите и смятаме, че 40 млн. заедно с голямата техническа свобода ще позволи на инженерите да конструират още по-интересни коли от сега.

Ще бъде ли променяна сумата на бюджетният таван през следващите години?

В правилата е заложена идеята ФИА да променя бюджета според финансовата обстановка. Ако ще има изменения, то те ще са съобразени с всички акционери и участници в спорта.

Как ФИА ще следи за спазването на ограничението?

През цялото време, в което съставяхме правните измерения на бюджетният таван, работихме съвместно с правни експерти и криминолози. Правилата предвиждат създаването на разходна комисия, която ще наглежда разпределянето на финансиите на отборите приели ограничението. Трудно се прикрива инженерна дейност или се фалшифицират сметки имайки предвид колко лесно се проследява всичко в днешния свят. Наказанията за измама на ФИА са известни и ясни на всички.

Наистина ли е нужна разходна комисия?

Проблемът е че с правилата, които въведохме за 2009 година, някои отбори решиха, че могат да ги интерпретират по различен начин, а други искаха разясняване. Бюджетният таван е нещо ново и за това ФИА реши да предостави нужният ресурс, в който участват финансови и технически експерти, който да се справи с подобни проблеми.

Кой ще плаща за разходната комисия и всички други експерти и няма ли това да увеличи още разходите, вместо да ги намали?

Отборите приели ограничението на бюджетите си ще си разделят разходите за комисията и експертите. Сумата за която говорим тук ще е малка част от спестеното във Формула 1 през последните няколко месеца.

Какво е наказанието за отбор превишил бюджетният таван?

Зависи от случая. Няма „фиксирани наказания". Разходната комисия ще отсъди колко силно е нарушението и ще посъветва ФИА, която ще издаде наказанието.

Какви мерки са заложени за да се ограничи възможността на отборите да харчат много пари тази година, за кола която ще ползват следващата с бюджетен таван?

Отборите трябва да покажат, че са отдадени на правилата и ще трябва да похарчат най-много 50% от сумата заложена в бюджетният таван за 2010 г. в разработката на новият болид. Освен това, няма ограничение за стойността на частите, които ще се използват догодина.

Как ще спрете отборите на производителите да развиват скрити проекти предвидени за Формула 1 в главните централи на марките?

Въпроса по-скоро е как ще направим така че производителите да не лъжат? Принципите за определяне на справедлива пазарна стойност за всички дейности предприети с цел благото на тима са ясно описани в правилата. Никой няма да иска да го разкрият, че лъже за това очакваме от тимовете и доста самоконтрол. Въпреки това правилата са ясни. Такива действия трябва да се оповестяват и да са правилно изчислени катo стойност. Имайте в предвид свободата, която експертите и разходната комисия имат. Те могат да сравняват и да докладват директно на нас парите изхарчени от всеки един отбор.

Ще бъде ли позволено на отборите да купуват части от конкурентите си?

Да, според правилата на ФИА, но трябва да се знае, че държащият комерсиалните права може да наложи забрана върху това. Размените между отборите са покрити от правилника.

Колко екипа очаквате да се наемат с бюджетният таван?

Всички тези, които искат да преобърнат начина на участие на собствениците си или на инвеститорите си във Формула 1. ФИА смята, че ограничените разходи ще се сторят доста атрактивни и с течение на времето всички ще се присъединят. За момента, интересът е изключително голям и от сегашните участници и от потенциални дебютанти в спорта.

Ако някой отбор реши да не се ограничава сега, може ли да го направи по-нататък?

Да, отборите ще бъдат попитани предварително дали ще участват с бюджетен лимит или не. Това ще става преди началото на всеки нов сезон.

Притеснявате ли се, че Формула 1 ще стане шампионат с две лиги?

Има само едни технически регулации и както винаги, всеки отбор може сам да реши как да атакува шампионската титла.

 

Повече информация за Формула1 и за възможността да спечелите страхотни награди от NIVEA FOR MEN четете във www.formula1.bg

 

Последвайте каналите ни в:

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти