›› Булевард

Обещали кола на нов в Левски, но само ако вкара на ЦСКА-София

Новата звезда на Левски Габриел Обертан се чувства все по-добре в София, а и от „синьото“ ръководство се стараят всички играчи да са удовлетворени. Французинът вече опозна част от София и е пожелал от ...

Виж още

Европейски футбол

На боклука правилото "голове на чужд терен", върнете плейофите!

09 март 2009 | 20:03
На боклука правилото "голове на чужд терен", върнете плейофите!

Фазата на директните елиминации в Шампионската лига е шедьовърът на турнира. Тя е препратка към дните, когато мъжете бяха мъже, само шампионите на страните си биваха допускани за участие и вечерта на мачове за Купата на европейските шампиони бе рядко и специално събитие. Тъй като винаги гледаме към миналото през розови очила, в паметта ни тези вечери се превръщат във вълшебно време с постоянно атакуващ футбол срещу екзотични съперници.

Всъщност, нищо не е по-далеч от истината. Част от този футбол бе добър, част - дори помпозен. Но попитайте Гус Хидинк как неговият отбор на ПСВ Айндховен стана европейски шампион през 1987/88 г., без да спечели мач от четвъртфиналната фаза насетне!

Това, което ПСВ вършеше удивително добре онзи сезон, бе да играе "играта на голове на чужд терен" - странен спорт, паралелен на онзи, наричан от нас "футбол", и практикуван главно в евротурнирите. Обобщава се с онова, което видяхме преди две седмици: клубове, излезли на терена в търсене на ограничаване на щетите, вместо да се стремят към спечелване на мача; клубове, затворили се пред вратите си в продължение на 80 минути и опитващи се чак след това да вкарат скъпоценния гол на чужд терен; клубове, пътуващи извън дома, доминиращи играта в двубоя и впоследствие критикувани, че са завършили 0:0. Или, като алтернатива, клубове, изгубили мачовете си, след което си тръгват щастливи, че "са паднали само с един гол" (както ми каза Филип Мексес след поражението на неговата Рома от Арсенал).

Има си причина повечето от първите мачове от първата фаза от елиминациите да бяха ужасяващи за гледане. Отборите в тях не играеха на футбол, а на "гол на чужд терен", а тези двубои обикновено имат познат сценарий. Ако си домакин и съперникът ти вкара гол пръв, трябва да рискуваш всичко, защото, такива са шансовете, иначе си аут. В последните пет сезона само три от 18 тима, получили първия гол в първия мач като домакини, са продължили напред в състезанието. Това се случи и на Спортинг Лисабон. За 42 минути те играха като равен с равен с Байерн Мюнхен, след което Франк Рибери даде водачеството на немския отбор и светлините загаснаха. "Зелено-белите" се втурнаха напред и баварците ги удариха още четири пъти. Само си представете колко интригуващ ще е реваншът!

Във вътрешните първенства клубовете имат една-едничка цел: да печелят мачове и, ако не успеят, да завършат наравно. Когато обаче тази фаза на Шампионската лига дойде, нещата се променят. Получиш ли гол в гостуване в първия мач, задачата ти е да не допускаш повече. Получиш ли гол в домакинство в първия мач, се задължаваш да се хвърлиш ва банк поради знанието, че целият сблъсък ще бъде спечелен или загубен точно тук.

На формата "два мача на разменено гостуване" липсва логическият ред на вътрешните първенства, в които и двата отбора се опитват да вземат добър резултат, както и на двубоите от елиминациите на световното първенство, където съперниците скачат само за победа в един двубой, иначе отпадат. В евротурнирите битува странна и, меко казано, несъвършена смесица от двата формата, изискваща изцяло различен, стратегически подход.

Правилото за повече отбелязани голове може да поеме цялата вина. То е използвано от 1970/71 г. за решаването на победителя в елиминационната фаза на евротурнирите. Преди това продължаващият биваше излъчван след плейоф на неутрален терен. Този формат бе изхвърлен на боклука по ред причини, основно защото пътуването можеше да е трудно от логистична гледна точка, струваше скъпо и календарът бе сгъстен.

Но това бе преди, сега е друго и може би е време да се прегледа тази идея, поне що се отнася до елиминациите в Шампионската лига. Пътуването е леснодостъпно и евтино както никога преди. Парите също не са проблем благодарение на скъпите ТВ права. Кой не би искал да гледа, да речем, Барселона и Манчестър Юнайтед да се вкопчат с нокти и зъби в последна решаваща битка, в която е заложена съдбата им?!

Що се отнася до сгъстения календар, това е по-малък проблем, отколкото си мислите. Само до 2002 г., преди УЕФА да премахне формата с две предварителни групи, финалистите играеха по 17 мача. Ако отново се върнат плейофите, всеки финалист ще трябва да изиграе най-много 16 срещи, и това само при положение, че прави равенство в общия резултат от двата мача във всяка елиминационна фаза.

Всъщност обаче това се случва рядко. Правилото за повече отбелязани голове на чужд терен се е прилагало само десет пъти в последните пет години. Със сигурност няма да е най-трудното нещо да се уреди плейоф например седмица след втората среща. Ако се налага да се измести двубой за национална купа, така да бъде! И преди да кажете, че правилото за повече голове на чужд терен няма защо да се премахва, при положение че се прилага толкова рядко, запомнете, че проблемът не е то само по себе си, а това, че защитният подход на клубовете към елиминациите е обусловен от заплахата, която то носи.

За да са улеснят нещата, може да се определи плейофите да се играят на големи стадиони с добра транспортна комуникация. Върнете нещо и на феновете! Ако Челси играе с Ювентус, около 60 000 зрители ще гледат общо двата им мача, ала ако се изправят в плейоф например на "Стад дьо Франс", ще можете да приютите 80 000 привърженика в една-единствена вечер.

Разбира се, ще е нужна и малко логистична съобразителност. Ще се нуждаете от предварителна "резервация" за определени арени, както и от установен организационен алгоритъм. Все пак предимствата са очевидни: още една възможност да видите сблъсъка, още един голям мач по телевизията и, най-вече, друг начин да бъде разрешен спорът без прибягване до странни хрумвания като правилото за повече голове на чужд терен и изпълнението на дузпи.

Хм, лично аз бих бил изкушен да отстраня това проклето правило и да въведа преиграване за всеки случай, при който в двата мача има или две равенства или по разменена победа, без значение от резултата. За такава стъпка обаче може да е твърде рано, така че нека се придържаме към другата. Мосю Платини, казват, че сте традиционалист. Кое може да е по-традиционно от това? Какво ще кажете, Мишел? Така ще докарате на УЕФА още малко парички, ще направите домакинствата и гостуванията доста по-атрактивни и, най-главното, ще имаме справедлив начин за решаване на споровете на терена.

Габриеле Маркоти, вестник "Таймс"


Още по темата
SPORTAL.BG
Спортни новини
Прочетена 14897

Добави коментар ›› Коментари (24)

котраг
(Гост)
24
отговор
12 март 2009 | 13:07

никакъв трети мач,отпада правилото за гол на чужд терен,головете се сумират и при равен-веднага дузпи. Рейтинг: 0 0

Well
(Гост)
23
отговор
12 януари 2015 | 10:50

I kvo po taq logika naprimer nqkoi bie 3:0 i pove4e ama trqbva da se bori pak da bie i kvo sha stane ako sudiqta naprimer podpre drugiq otbor i dr otbor bie 1:0 pleiof hui s u6i tva sha stane Рейтинг: 0 1

ico
(Гост)
22
отговор
11 март 2009 | 02:44

pro4etoh statiqta do primera s bayern i sporting i posle minah naprav na komentarite - da, ma4ut opredeleno ne be6e ot zna4enie, no vse pak ima6e 8 gola :) Рейтинг: 0 0

Емо
(Гост)
21
отговор
11 март 2009 | 00:59

Правилото за гол на чужд терен определено трябва да се разкара! Рейтинг: 0 0

Ruslan
(Гост)
20
отговор
10 март 2009 | 14:34

Да наистина въобще не трябва да има продължения. Както на Копа Америка там направо почнаха да си бият дузпи. И без това не са толкоз изморени играчите все пак са ритали 90 минути не 120! Пък и все пак не мога да разбера кой отбор би бил недоволен от дузпи. Един път може да си по-силен, но да паднеш от дузпи, но друг път може да си по-слабия и да продължиш напред... шансовете са 50/50 Рейтинг: 0 0

Този коментар е твърде голям. Ако искате да го прочетете натиснете тук

kkk
(Гост)
19
отговор
10 март 2009 | 14:05

съгласен съм с United за дузпите. Според мен дори е добре идея да бъдат премахнати продълженията. Тази идея придобива още по голяма стойност, ако говорим за елиминацията на разменено гостуване, защото ако се стигне до еднаквои резултати в двата мача и равем общ резултат (ако например Реал бият с 0:1 на Анфийлд довеера или Интер и Утд направят нулево равенство утре) гостът във втория мач е облагодетелстван, тк разполага с 30 минути да реши всичко. Ако гостът отбележи гол, домакинът трябва да отбележи 2, за да остане в надпреварата. Моето предложение е или да се преминава директно към дузпи, или превилото за гол на чужд терен да не важи поне за продълженията. В обсъжданите случаи единствено жребият определя споменатото преимущество. Нека понякога да се решава всичко с късмет, но не в сградите на УЕФА, а натерена, с изпълнението на дузпи. Представете си, че интер вкара гол в 110тата минута утре - дали световния клубен шампион ще има реален шанс да продължи тогава, или е по добре да има възможност да реши всико на рулетка след отбелязване на само 1 гол и още няколко минути напрежение за футболистите и зрелище за зрителите. Рейтинг: 0 0

Този коментар е твърде голям. Ако искате да го прочетете натиснете тук

nord side lazur
(Гост)
18
отговор
10 март 2009 | 13:57

според мен най-добрият вариант е да не се броят головете на чужд терен т.е да се гледат общия брой голове.Примерно в 1-вия мач резултата е 2:0 за единия отбор а във 2-рия 4:2 за другия и директно при общ 4:4 да се пристъпва към дузпи Рейтинг: 0 0

милен цеков
(Гост)
17
отговор
10 март 2009 | 12:36

Според мен парите които клубовете се страхуват да не загубят след отпадането им прави тази лоша услуга!Ако се дават на всички стигнали до групите еднакво и само на финалистите повече може би нещата ще се променят!!!!!Самата идея за отпадането на това правило обаче е интересна и също може да реши проблема! Рейтинг: 0 0

Този коментар е твърде голям. Ако искате да го прочетете натиснете тук

Yani
(Гост)
16
отговор
10 март 2009 | 11:27

Добра статия, както и идеята, която не е от сега. Трябва обаче някой да е предложи ... заради играта! Рейтинг: 0 0

Юнайтед
(Гост)
15
отговор
10 март 2009 | 07:57

трети мач ?!? Това е абсурд.Програмата на отборите е толкова натоварена,че ако има трети мач. Юнайтед вече има 2 отложени мача заради тъпи турнири като супер купата и световното клубно. Заради тъпите твърдоглавци от УЕФА и ФИФА. За какчо мача за супер купата трябваше да се играе в ден когато има мач от първенството. Рейтинг: 0 0

Този коментар е твърде голям. Ако искате да го прочетете натиснете тук

United
(Гост)
14
отговор
10 март 2009 | 03:31

Определено не ми допада идеята на автора на статияата! Приемам, че правилото за гол на чужд терен може би не е най-удачното. Вероятно също така заради въпросното правило наблюдаваме по дефанзивен футбол в първите срещи. Но идеяата за трети мач ми се вижда меко казано абсурдна! Определено не мисля, че футбола ще спечели нещо от такъв мач. Отделно доколкото разбирам автора се опитва да каже, че иска да бъдат премахнати дузпите...Нима при дузпите няма тръпка? И друг път съм, чел разни мнения как дузпите разваляли играта. Аз определено не смятам така. Лично за мен дузпите са най-прекрасния завършек на един мач между два равностойни отбора в елиминационна фаза и са едно от най-големите зрелища и момент на върховно напрежение както във феновете така и във футболистите Рейтинг: 0 0

Този коментар е твърде голям. Ако искате да го прочетете натиснете тук

Ruslan
(Гост)
13
отговор
10 март 2009 | 01:13

Всеки има право като гледам коментарите и авторите им са прави. Нека обобщим: 1во - в средата на седмица кой ще ходи да гледа в чужда страна мач трябва много голяма организация, за да се върнат феновете моментално по родните и места и тази организация да не я правя клубовете ами Уефа, защото помислете си аджаба нашите Левски или ЦСКА ако се класират за елиминации кой ще ни плаща самолетните билети? (та те пари нямат дори да си изплатят дълговете) 2ро - но пък от друга страна момчета не можете да отречете, че ние футбол през първияте мачове досега не гледахме... Имаше едно, две, три проблясвания и това е... Затова наистина ако ще се налагат подобна организация много добре трябва да се обмисли, за да не стане пълен провал... П.С.: Момчето което твърдеше, че в 1вата среща ако някой отбор победи с 3 на 0, а във втората падне с куц гол. Братле за трети мач ставаше въпрос само, когато резултатите и в двете срещи са равни. Дори и в тази форма на турнира ако в единия мач паднеш с 1 гол а в другия победиш с 3 се класираш напреде. Твоята теория би била възможна само ако даден клуб в домакинския си мач победи 7:6 примерно, а като гост загуби 1 на 0 :) Рейтинг: 0 0

Този коментар е твърде голям. Ако искате да го прочетете натиснете тук

VGeorgiev
(Гост)
12
отговор
09 март 2009 | 22:18

ne ne i ne tapa ideq ! ! ! nali pak kat gledame ma4 treperime nqkoi da ne vkara gol ! Nqma smisal Рейтинг: 0 0

ivo
(Гост)
11
отговор
09 март 2009 | 22:18

tazi statiq trqbva da stigne do UEFA Рейтинг: 0 0

BAHKO
(Гост)
10
отговор
09 март 2009 | 22:18

Добре - аз съм съгласен с всички до тук. Кое е интересното? Първия мач почети винаги си е пълна боза - т.е. автора е прав - дефанзивен футбол, ивоча и той е прав - много мачове, футболистите се уморяват. Все пак не всеки отбор има идеята на Ман Юнайтед. Детско уношеска школа; много футболисти, има равтовтойни играчи. Ако ФИФА иска да промени нещо да го направи - 5+6 правилото - страхотно, да има намаляване на разходите, да има развностойни футболсити, да има раздаващи се футболисти и интересни озесточени мачове. Ако става за правилото за голове на чужд терен - това си е верно глупост, и не е решение да има трети мач - по добре един на неутрален терен и да гледаме футбол. НО, феновете на отборите трябва да пътуват и да не гледат любимците си по стадионите - има ли такава възможност в средата на седмицата, който работи печели пари и не бих казал че има възможност да си вземе почивка. Икономическа криза - хора упомнете се. Правилото за гол на чужд терен е глупаво но е решение и компромицен вариант за това да се провежда шампионска лига в този си формат. Рейтинг: 0 0

Този коментар е твърде голям. Ако искате да го прочетете натиснете тук

›› новини

›› новини

Митрев излиза за исторически мач
18 август 2017 | 11:51
Двукратен олимпийски шампион по гребане ще кара колело за Нова Зеландия
18 август 2017 | 11:46
Мани Пакяо: Макгрегър няма шансове за победа
Роси: Да мисля за титлата не е много умно предвид проблемите на Yamaha
18 август 2017 | 11:35
Обещали кола на нов в Левски, но само ако вкара на ЦСКА-София
18 август 2017 | 11:33
ЦСКА-София с най-млад тим в елита
18 август 2017 | 11:22
Алонсо няма скоро да каже къде ще кара догодина
18 август 2017 | 11:09
Мечтата се срина в Разград, пишат медиите в Литва
"Грозното" представяне на Мерцедес в Монако - преломен момент за сезона
18 август 2017 | 10:34
Двукратен световен шампион по колоездене ще получи руско гражданство
18 август 2017 | 10:18

›› Булевард

И новият секссимвол в атлетиката е...
17 август 2017
Украинската красавицата Юлия Левченко е тотален хит в интернет след второто място в скока на височина, което спечели на ...
Джошуа изобщо не мисли за Кубрат Пулев (снимки) 17 август 2017 | 13:13
Унижение за 40 милиона евро (видео) 17 август 2017 | 16:32
Обещали кола на нов в Левски, но само ако вкара на ЦСКА-София 18 август 2017 | 11:33

›› Волейбол

България завърши наравно с Русия в контрола
17 август 2017
Женският национален отбор на България завърши наравно с Русия - 2:2 (22:25, 23:25, 25:20, 25:22) в първата контролна ...
Максим Михайлов: България е най-непредвидимият отбор! Може да победи Бразилия и да падне от Естония… 17 август 2017 | 17:29
Елица Василева: Това е последният ни шанс, сега е времето 17 август 2017 | 18:11
Световната лига и Гран При вече са в историята 17 август 2017 | 17:40

›› Баскетбол

Глушков на преговори с Барселона и Жалгирис
18 август 2017
Президентът на родната федерация по баскетбол Георги Глушков ще се опита да направи така, че Александър Везенков и Дий ...
България отстъпи на Беларус при 16-годишните 18 август 2017 | 08:29
Трима кандидати за генерален мениджър на НБЛ 18 август 2017 | 10:07
Нов отбор за Калоян Иванов в Турция 17 август 2017 | 17:54
							
						

›› Live Scores

Всички мачове

Защо Мадрид се обърна към младите 16 август 2017
След години поставяне на ударение върху прескъпите суперзвезди президентът на Реал Мадрид Флорентино Перес промени политиката на клуба и я пренасочи към по-млади и неутвърдени футболисти, основно от Испания. И ...
Интервюто с Бонучи: Юве и аз ще си носим ... 15 август 2017
Измина вече около месец след завършването на един от най-изненадващите и големи трансфери в летния прозорец. Леонардо Бонучи смени хегемона в Серия А Ювентус за един от историческите му съперници и очакван конкурент за ...

Левски | Литекс | "А" Група | "Б" Групи | Национални отбори по футбол | Купа на България | Англия | Испания | Италия | Германия | Франция | Русия | Шампионска лига | Лига Европа | Мачове на живо | Класиране

Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на Агенция Спортал, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на Агенция Спортал, посочване на източника и добавяне на линк към www.sportal.bg. Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.

Този уебсайт е собственост на Sportal Media Group

Sportal.bg is part of the Sportal Media Group network
ЕВРО2016 | Мобилни телефони | Бизнес новини | Лайфстайл | Woman.bg | Men Only | Новини | Shopping.bg Мобилен Портал