Пилотът на Ферари Фелипе Маса спечели категорично състезанието по улиците на пристанището на Валенсия (Испания), за Гран при на Европа, 12-ти кръг от световния шампионат във Формула 1. Втори остана Люис Хамилтън с Макларън-Мерцедес, а трети Роберт Кубица с БМВ. Четвърти се класира Хейки Ковалайнен с Макларън, а пети е Ярно Трули с Тойота. Шести финишира младока Себастиян Фетел с Торо Росо.
Победата на Маса беше поставена под въпрос, след като бразилецът бе разследван от съдиите на ФИА за инцидента между него и Адриан Сутил (Форс Индия) в бокса. Двамата за малко щяха да се сблъскат при скорост от 80 км/ч, след като Маса направи втория си стоп и бързаше да се върне на пистата. Маса и Сутил бяха един до друг по алеята на бокса и бразилецът можеше да катастрофира, но намали и пусна пред себе си изостаналия с една обиколка Сутил. Все пак независимо от по-задната си позиция, Сутил бе с една идея пред Маса и нямаше как да го пусне пред себе си. Съдиите прецениха, че карането на Маса е било опасно и го глобиха с 10 000 долара, а победата му бе потвърдена.
Световният шампион Кими Райконен с Ферари отпадна около 10 тура преди финала, заради гръмнал двигател от 6-та позиция, след като обиколка по-рано блъсна в бокса един от механиците си. Преди три седмици в Унгария, двигателят на Маса не издържа, сега бе ред на този на "Айсмен".
Още във втората обиколка местният любимец Фернандо Алонсо (Рено) отпадна безславно, след като Казуки Накаджима (Уилямс-Тойота) блъсна задната част на колата му и задното крило на испанеца се счупи. Алоно бе бесен и с пръст показа, че Накаджима е направил пълна глупост.
След финала пък испанските фенове бурно освиркаха Хамилтън, който миналата година бе забъркан в множество скандали с бившия си съотборник Алонсо. По-рано през сезона по време на тестовете на "Каталуния" испанците се подиграваха на Хамилтън и го обиждаха на расистка основа.
По-рано на старта по улиците на новата писта, позициите на първите трима от квалификацията не се промениха. Маса поведе убедително, Хамилтън стартира малко по-бавно от Кубица и полякът го атакува на първия и втория завой. Люис обаче "затвори вратата" и остана втори. Роберт продължи трети. По-назад Ковалайнен изпревари Райконен и стана 4-ти. Кими бе 5-ти и също бе атакуван от Фетел, който като че ли за секунда закачи световния шампион. Така в първата обиколка класирането изглеждаше така: 1.Маса, 2.Хамилтън, 3.Кубица, 4.Ковалайнен, 5.Райконен, 6.Фетел, 7.Трули, 8.Розберг и др.
Маса водеше стабилно и започна да трупа лека преднина пред Хамилтън. В средата на колоната Накаджима (Уилямс) блъсна задната част на колата на Алонсо и испанецът отпадна. Фернандо спря рязко на един от завоите, където имаше много други коли и японецът се блъсна в него. Задното крило на болида на Рено се счупи и испанецът се прибра безславно в бокса още във 2-та обиколка. Голямо разочарование за местния любимец и логично по трибуните феновете също бяха тъжни. Един запалянко дори започна да сипе обиди по адрес на Накаджима. Казуки бе без предно крило и влезе в пита за смяна, а Алонсо бе видимо много ядосан.
Напред Маса започна да върти обиколки с около 1 секунда по-добри от тези на Хамилтън. Кубица започна да изостава поради някакъв проблем и бе притискан от Хейки и Кими. След няколко тура стана ясно, че бял пластмасов плик се е оплел около предното окачване на колата на БМВ. Към този момент Маса диктуваше темпото и в 13-та обиколка имаше преднина от около 5 секунди пред Хамилтън и около 20 секунди пред съотборника си Райконен. Кубица, Хейки и Кими се движеха много близо един до друг съответно на 3-та, 4-та и 5-та позиция.
В 14-та обиколка Маса влезе в бокса, смени гуми и сипа бензин за 9,1 секунди. Той се върна на пистата точно пред Кими. 2 тура по-късно Люис също спря и излезе точно зад "Айсмен". Така Райконен без да беше влизал в бокса се оказа между Маса и Хамилтън. Само една обиколка по-късно Кими също направи заплануваното си спиране. Няколко тура след това и Хейки посети своите механици, следван от колите на БМВ и Торо Росо.
След първите смени, в 26-та обиколка от общо 57 класирането бе: 1.Маса, 2.Хамилтън, 3.Кубица, 4.Ковалайнен, 5.Глок (без да е спирал в бокса), 6.Райконен, 7.Трули, 8.Фетел и др. Маса отново започна да става по-бърз и набързо натрупа преднина от 5 секунди пред Люис. Болидът на Макларън изоставаше от Ферари и на този етап победата на Фелипе бе сигурна. Глок бе с по-различна стратегия от лидерите и с по-леката си кола започна да притиска Хейки от петата си позиция. От Тойота бяха избрали Тимо да спира само веднъж в бокса, което му помогна да финишира на много по-предна позиция.
25 обиколки преди финала Маса водеше с повече от убедително с 8 секунди аванс пред Хамилтън. Много по-назад, на около 8 секунди бе Кубица, а 4-ти продължаваше да е Ковалайнен. Борбата бе жестока в средата на колоната, където Тойота бяха с по-различна стратегия и се бореха с Ник Хайдфелд (БМВ) и автомобилите на Торо Росо. Надпреварата много наподобяваше, като сценарий тази в Унгария преди три седмици. Тогава Маса също имаше огромна преднина пред конкурентите си, но двигателят му не издържа. Сега тук във Валенсия състезанието също бе спокойно за Ферари и Маса имаше пълен контрол и напълно доминираше до финала.
Около 20 об. преди края Кими натисна газта и започна да настига 4-ия Хейки. Разликата между тях бе само 2 секунди. Маса влезе в бока за втори път и на излизане за малко да се блъсне с Адриан Сутил. Пилотът на Форс Индия се движеше по алеята на боксовете след своя стоп и имаше около половин метър преднина пред Маса. Двамата бяха един до друг, но място за 2 коли на изхода нямаше. Фелипе натисна рязко спирачките и за малко да катастрофира с 80 км/ч. Сутил бе изостанал с една обиколка и когато двамата се появиха на пистата с пълна скорост, пусна лидера пред себе си. Тур по-късно Хамилтън също спря в бокса, и отново излезе втори зад Маса. Инцидентът между Маса и Сутил веднага предизвика реакция и съдиите първо пуснаха съобщение, че разследват Маса. Минути по-късно бе обявено обаче, че това ще бъде направено след старта.
На пистата напрежението се покачваше. Кими влезе в бокса за втори стоп едновременно с Ковалайнен. Преди смяната Хейки бе 4-ти, а Кими 5-ти. Увлечен в пряката си борба със своя сънародник, Райконен тръгна прекалено рано при зареждането с бензин и повлече на земята един от механиците си заедно с маркуча за гориво. Електронната система на Ферари не беше дала зелена светлина, но въпреки това "Асймен" даде газ и контузи тежко своя механик, който се претърколи на земята и се сви от болка. След няколко секунди, от Ферари откачиха шланга за гориво и Кими се върна на пистата шести зад Трули. Само тур по-късно обаче, двигателят на световния шампион не издържа и Райконен отпадна сред гъст бял дим. До финала оставаха по-малко от 10 тура, а Маса бе първи следван на около 7 секунди от Хамилтън. Бразилецът нямаше проблеми и видя първи карирания флаг, следван от Люис и Кубица. Във временното класиране Хамилтън вече има 70 точки, а Маса 64. Кими е трети с 57 точки. Следващият старт е след две седмици в Белгия на легендарната писта "Спа".
ПЪЛНИТЕ РЕЗУЛТАТИ ЗА ГРАН ПРИ НА ЕВРОПА ОТ:
Важно съобщение: Formula1.bg търси да назначи редактор на пълен работен ден. Ако за вас Формула 1 не е само хоби и искате да станете част от нашия екип, ни изпратете вашето CV на адрес: formula1.sportal.bg@gmail.com. Кандидатите трябва да са с отличен английски език и компютърна грамотност. Предишен опит в областта или журналистическо образование е предимство.
Повече информация за Формула 1 можете да прочетете на сайта www.formula1.bg