Хитът на Бундеслигата е най-мразеният клуб в Германия

Хитът на Бундеслигата е най-мразеният клуб в Германия

Без значение колко се старае и независимо какво ще постигне този сезон новакът в Бундеслигата РБ Лайпциг няма да бъде харесван от никой освен техните фенове. В анкета, направена наскоро от техническия университет на Брайншвайг, клубът, финансиран от "Ред Бул", остана на последно място. Той зае 36-то място от участвалите 36 отбора в класация за най-харесваните отбори.

Още в първия им сезон в Бундеслигата в историята феновете на съперниците често им напомнят за това. Привърженици на Хамбургер организираха протест с лозунг "Не на РБ" преди срещата между двата отбора през септември. Двубоят с Кьолн пък започна с 15-минутно закъснение, след като фенове на тима блокираха пристигането на клубния автобус на Лайпциг. Минали епизоди пък включват глава на бик, хвърлена на терена от фен на Динамо Дрезден.

"Проектът на постигналия промоция клуб от Лайпциг противоречи на всичко, което ни свързва с футбола", заявиха от фенгрупа на Борусия (Дортмунд) в прес съобщение. - Скандално е, че маркетинговият отдел на австрийски производител на напитки успя да се сдобие с място в елита на германския футбол. Това противоречи на всички спортни и емоционални ценности".

За много фенове на установените с години клубове в Германия Лайпциг, който играеше в петото ниво на германската футболна пирамида само преди шест години, просто олицетворява една чужда и далечна футболна култура. Те са виждани като проект, създаден в епруветка, изграден на всичко, което "истинските" футболни фенове ненавиждат: явна комерсиализация, липса на местни корени и новобогаташко харчене.  Новаците похарчиха над 50 милиона евро за нови играчи през лятото, като повече пари за футболисти дадоха само Байерн, Борусия (Д) и Волфсбург.

Големи сектори от романтичните традиционалисти по трибуните искрено вярват, че Лайпциг съществува само, за да продава продукт и не виждат абсолютно никаква полза от това, което собственикът на "Ред Бул" Дитрих Матешиц постигна, след като купи малкия Маркранстад през 2009 г. Това скоро бе последвано от промяна на името, официално клубът се казва РасенБалшпорт Лайпциг, и инвестиция от около 300 милиона до момента.



Един от най-спорните аспекти на революцията на клуба е отношението му към правилото "50 + 1" - фенове/членове на клуба да притежват основния пакет акции. Въпреки че технически има подобен договор, според мнозина той е фиктивно. Членска карта на Лайпцип без права за гласуване струва 800 евро, което е 10 пъти повече от това, което плащат феновете на Байерн. Привържениците на Шалке и Дортмунд имат по 140 000 членове, които имат възможност да изразяват позицията си. Лайпциг има нищожните 17 и повечето са служители на "Ред Бул".

Въпреки враждебността, която срещат, успехите на клуба се увеличават и продължават и през този сезон. Отлично организирани от треньора Ралф Хазенхутл, те са отлични в пресирането на съперниците, изпълнени са с енергия и желание и не можеха да направят по-впечатляващ старт на живота си в елита. Изненадващата домакинска победа с 1:0 над вицешампиона Борусия (Дортмунд) и успех с 4:0 като гост на Хамбургер бяха част от резултатите им. След осмия кръг отборът все още няма загуба, заема второ място в класирането и е на две точки зад лидера Байерн.

В някои отношения Лайпциг всъщност е нещо позитивно за Бундеслигата, тъй като залага на млади играчи. Клубът има политика да привлича само футболисти, които са на възраст под 24 години. Това лято новите попълнения включваха Наби Кейта от братския Залцбург, нападателя Тимо Вернер от Щутгарт и шотландското крило Оливър Бърк, който по-малко от две седмици след пристигането си от Нотингам за 15 милиона евро влезе като резерва и бе в основата на победния гол срещу Дортмунд.

Архитектът на успешната история на тима - спортният директор Ралф Рангник, който бе треньор в сезона на промоцията, споделя, че за него е напълно логично отборът да е със средна възраст от 23 години. "За мен опитът може да бъде надценяван", е неговото мнение.



Освен това Лайпциг без съмнение връща източногерманския футбол на картата. След отпадането на Енерги Котбус от Бундеслигата през 2009 г. бившата ГДР е без отбор в елита седем дълги години. А град като Лайпциг, който е рожденното място на футболната федерация на Германия, не бе виждал мач от първа дивизия от пролетта на 1994 г., когато бившият Лайпциг (който отново играе със старото си име Локомотив Лайпциг) завърши на последно място.

Критиците може да описват Лайпциг като "изкуствен клуб", но по отношение на подкрепата те нямат проблеми. Докато други клубове, които нямат членство, като Волфсбург и Хофенхайм, трябва да се огъват, за да привличат фенове на стадиона, на "Ред Бул Арена", който е с капацитет 43 000, нещата процъфтяват. Клубът събираше средно по 28 616 зрители втората половина на миналия сезон, а този редовно разпродава стадиона.

За съжаление на ценителите на традиционните ценности, с тяхната финансова мощ, невероятна инфраструктура, уменията на Рангник и солиден план, Лайпциг скоро няма да напусне сцената.

Ник Бидуел, World Soccer

Последвайте каналите ни в:

Carlsberg "Домът на Феновете" е новата секция на Sportal.bg за игри. С регистрацията си Вие ще можете да персонализирате Вашето съдържание и да участвате в нашите игри за страхотни награди.

Регистрирай сe

Още от Футбол свят

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти