Нещо за дузпите, което може би не знаете

28 юни 2018 | 13:19 - Обновена
Снощи се случи нещо рядко виждано във футболната игра. В края на мача Швейцария - Коста Рика от Мондиал 2018 Брайън Руис изпълни наказателен удар в гредата, но топката се върна и срещна гърба на вратаря Ян Зомер, след което се спря в мрежата. Попадението бе записано като автогол на стража на швейцарците.

Не всеки обаче знае, че такъв гол не би бил зачетен при дузпи след 120-ата минута, тоест, при пристъпване към изпълнения на по пет дузпи след края на продълженията, какъвто е регламентът във фазата на елиминации на големите първенства.

Любопитно е, че такава нередовна дузпа е призната в един от най-великите мачове в историята на световните шампионати. Става дума за удара на крилото на Франция Бруно Белон в епохалния четвъртфинал с Бразилия в Мексико'86. Изстрелът на французина тогава се отбива в страничната греда, след което се връща към вратата от гърба на бразилския вратар Карлос. Главният съдия Йон Игня обаче зачита попадението и дава знак дузпите да продължат. Някои твърдят, че известният румънски рефер е направил компромис с "петлите", тъй като в продълженията той подминава нарушение на Карлос срещу Белон извън наказателното поле, за което е гонен по терена от гневния Мишел Платини.

Дузпата на Белон поражда редица спорове през 1986 година, а от ФИФА изискват от съдиите да обърнат специално внимание на регламента при дузпи. На изпълнението от Гуадалахара обръща внимание и Николай Колев във филма на "Българско видео" за финалите в Мексико. "Тази дузпа е нередовна. Такъв гол може да бъде признат само ако дузпата е в редовното време или продълженията", казва Мичмана.

"Да, дузпа отбита в гърба на вратаря може да бъде призната само до 120-ата минута. Случаят от 1986 година е куриоз, а правилата оттогава насам не са се променили в това отношение. Ако топката се удари в гредата и се върне към игрището, дузпата се брои за приключила след удара в гредата. Когато топката се отбие в тялото на вратаря и се насочи към голлинията, това вече се смята за ново насочване към вратата. Такава дузпа не се признава при изпълнения след 120 минути игра", коментира пред Sportal.bg бившият рефер Таско Тасков.

Още по темата
Източник Sportal.bg
Прочетена 16551

Коментирай



Няма коментари.


играч на мача

Двубоите на деня

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?