Пътят на KTM до MotoGP

Пътят на KTM до MotoGP

Идеята KTM да влезе в MotoGP се заражда преди година и половина. Днес вече е на крачка от реалността. RC16 извървя пътя от концепт до „истински мотор“ и производителят е на път да направи сензация в шампионата през следващия сезон.

От Ilmor до Kawasaki редица малки и големи производители опитаха да станат част от световния шампионат по мотоциклетизъм. Най-новите попълнения към доказалите се Honda, Yamaha и Ducati, бяха Suzuki и Aprilia. През сезон 2017 ще дойде и шестият производител на сцената на MotoGP – KTM, който вече си осигури услугите на Брадли Смит и Пол Еспергаро. 

Това няма да е първият път, в който KTM ще присъства в шампионата. Австрийският производител снабдяваше с двигатели машината на Kenny Roberts Senior’s Proton Team KR до 2005 година. Той бе V4 990 cc и беше направен като част от GP1 проекта, който беше отменен от KTM през 2003 година. 

Австрийската марка имаше голям успех в най-малкия клас, печелейки първото си състезание 125 cc през 2004 с Кейси Стоунър в Малайзия. Освен това KTM има опит и в средния клас, когато KTM 250 FPR направи дебюта си през 2005 година и спечели състезанието в Турция през следващия сезон. Хироши Аояма и Мика Калио записаха общо 9 победи преди KTM да се оттегли в края на 2008 година.

Завръщането на Suzuki в кралския клас вдигна летвата за KTM. То доказа, че интензивното развитие далече от пистата може да погмоне значително за скъсяването на дистанцията с доказалите се производители. Работата на КТM зад кулисите е усилена - през 2016 година направиха общо седем теста.

През 2014 година спортният директор на KTM Пит Байрер официално обяви, че проектът RC16 ще напредне. Дебютът на RC16 беше в Австрия с бившия мотоциклетист от MotoGP Алекс Хофман към края на 2015-а. В шампионата Хофман се състезаваше за Kawasaki и Ducati и помогна на Aprilia да развият своя RSV4 от Супербайк шампионата, така че KTM се довериха на състезател със значителен опит.

Първият тест беше просто с цел да се види дали машината изобщо работи както трябва. След това беше Валенсия, където до Хофман застана двуркатният Moto2 победител Мика Калио. Така проектът имаше не само двама опитни мотоциклетисти, но и бившият шеф на екипа на Дани Педроса - Майк Литнер. Във Валенсия моторът направи много обиколки и KTM разбраха в каква посока трябва да се движат догодина.

Така с два теста зад гърба си КТМ се отдадоха на работа във фабриката през зимата, за да се върнат на "Херес" през февруарис с Калио и Хофман. През третия ден към тях се присъедини и французинът Ранди Де Пюние.

Де Пюние и Калио останаха в Испания и за втория тест през 2016, а след това отидаха и в Бърно, където моторът показа значителен напредък. Четвъртият тест беше с тестовия им пилот Карел Ейбрахам. Когато се подготвя мотоциклет за дебют в MotoGP, е важна обратната връзка от различни мотоциклетисти, за да не се взима за пример само един стил на каране.

При второто отиване на "Херес" КТМ най-после успяха да видят действителното си подобрение, защото можеха да направят сравнение между първото си излизане на пистата и сегашното си състояние. Времето беше брутално горещо, но въпреки екстремните условия RC16 се държа добре и не създаде проблеми.

Две седмици по-късно действието се премести на "Муджело", където друг Moto2 победител - Том Лути, пое щафетата.

Работата в KTM не спира. Австрийците се трудят неуморно както на пистата, така и извън нея. Предстоят им още доста частни тестове преди да излязат в състезанието на Валенсия и да се изправят срещу останалите.

Последвайте каналите ни в:

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти