Sportal.bg
Използвай App-а за
по-добро усещане
Отвори

Формула 1 ли е в криза или само малките отбори?

Формула 1 ли е в криза или само малките отбори?

След оттеглянето на Катерам и Маруся, този уикенд на стартовата решетка за състезанието в САЩ ще се подредят само 18 болида. Така положението в последните три състезания от календара за сезон 2014 изглежда доста притеснително, но може ли да се нарече криза? Според някои още е рано да се каже, защото има време двата тима да се върнат преди края на сезона или направо през 2015.

Бившият ръководител във Формула 1 Макс Моузли прогнозира, че повечето отбори ще имат сериозни проблеми в близко бъдеще. "Състезанието вече не е никак честно от финансова гледна точка. Големият проблем е, че силните отбори разполагат с много повече пари от малките тимове като Катерам и Маруся. Подобни отбори със сигурност ще бъдат последни. Ферари винаги ще има повече и по-големи спонсори от Маруся", коментира 74-годишният Моузли, бивш ръководител и на ФИА.

Разходите във Ф1 са високи, а приходите не се разпределят между тимовете по равно. Шефовете на по-затруднените отбори в спорта често напомнят за проблемите си и заплашват с оттегляне, но засега нито ФИА, нито ФОМ са предприели нещо за спасяването им. Трудностите на Катерам обаче, не са само финансови, а управленски - тимът сменяше собствениците си по време на сезона, което определено не се отразява добре на работата във фабриката и на пистата. Ситуацията в Маруся е по-различна, защото отборът постигна много тази година и нямаше сривове в ръководството си, но инцидентът с Жул Бианки в Япония промени всичко. И двата отбора са в криза, но това може ли да се каже за целия спорт? По-скоро не, но със сигурност връща на масата дебата за разходите във Ф1.

По правилник, ако колите на старта са по-малко от 20 на брой, ФИА има право да поиска от отбори като Ферари, Ред Бул и Макларън да пуснат по още една, трета кола. От Федерацията заявиха, че няма да настояват за това, защото осъзнават колко трудно би било за реализиране, а и формално трябва да дадат на въпросните тимове 60 дневно предизвестие, което на практика е невъзможно 22 дни преди финала в Абу Даби. Освен това разходите около подготвянето на допълнителни коли ще са огромни, а спортът уж цели точно обратното. Къде е решението - в намаляването на разходите, в увеличаването на приходите или разпределянето на парите по равно?

Сегашната система предвижда големите, исторически отбори да получават по-голяма част от приходите, а имат и подкрепата на производителите си. Малките не могат да спечелят точки, които във Ф1 са равни на пари, а това им пречи да си намират по-големи спонсори. Без финансови партньори нямат пари и не подобряват колите си. Дали определянето на таван би помогнало? Все едно - отборите гласуваха против това предложение.

Спортният директор на Маруся, Греам Лоудън, смята, че сега отборите имат нужда най-вече от стабилност. "В бизнес като нашия трябва да привличаме инвеститори. Инвеститорите търсят стабилност, интегритет и обещаното представяне. Важно е индустрията да не забравя това. Финансите на повечето отбори във Ф1 са доста публични и лесно може да се види, че в момента никой не създава огромна възвращаемост".

Какво е бъдещето на Ф1 и може ли кризата на Катерам и Маруся да причини домино ефект, който да доведе до тотален срив? Според Лоудън най-страшно ще стане, когато спортът изгуби зрителите си. "Това е като пътуване надолу по реката с кану - от време на време ще минаваш през някой бързей. В момента ние сме в много, много сериозен бързеи и всички страдат. Никой не може да си позволи да остане на това ниво без да разваля спорта и зрелището,а така рискуваме да загубим най-ценното си - феновете". 

Повече информация за Формула 1 можете да прочетете на сайта formula1.sportal.bg

 

Последвайте каналите ни в:

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти