›› Анкета

Може ли Ботас да победи Хамилтън още този сезон?

›› Булевард

Джини Бушар се разходи до плажа между мачовете

Чаровната Южени Бушар намери време да се разходи до плажа в Мелбърн след успешния си старт на Australian Open. Вчера канадската тенисистка започна участието си в първия за годината турнир от Големия шлем с разгромна ...

Виж още

Формула 1

Трудната крачка от GP2 до Формула 1

15 юни 2010 | 12:53
Трудната крачка от GP2 до Формула 1

Когато Михаел Шумахер обяви, че се връща във  Формула 1, тестовете бяха забранени и той трябваше да чака зеления флаг цял месец. Седемкратният световен шампион обаче започна тренировки с болид от... сериите GP2.

Шуми никак не е балама, особено след като три  години не е карал болид. Колата за GP2 е най-подходяща за тренировки за Гран при и Михаел много добре знае това. Все пак може да е най-близката техника до Формула 1, но Михаел трябваше на скъса 11 комплекта гуми, докато се доближи до рекорда за обиколка с кола от GP2 и то като използва непозволени от правилника на сериите ъгли на атака на предното и задното крило. Неслучайно се твърди, че GP2 е последната стъпка към Формула 1.

И наистина е така. Нека погледнем стартовата решетка в Гран при тази година. В момента от дебютантите на пистата са шампионът в сериите GP2 за 2009 година Нико Хюлкенберг, Виталий Петров, който вече спечели точки, Лукаш ди Граси и Бруно Сена. След като стана шампион в сателитните серии, Люис Хамилтън скочи смело направо в екипа на Макларън, а година по-късно спечели титлата и във Формула 1. Примери за пилоти във Формула 1, дошли от GP2 - колкото щеш. И те идват подготвени, борбени, мотивирани...

Донякъде, на пилотите от GP2 им е по-тежко. За това най-добре може да разкаже нашият пилот Владимир Арабаджиев, който този сезон кара за екипа на "Coloni". Специалистите твърдят, че това е най-трудният автомобилен шампионат. Причините са много. За цяла година пилотите имат право само на 6 дни тестове. Преди състезание, за свободните тренировки са само... 30 минути. Сиреч, това е 8 пъти по-малко от свободните тренировки във Формула 1.

Кога пилотът, неговите инженери и механици да настройват колата - шаси, окачване, аеродинамика!? Това означава, че никой, а не само пилотът няма право на грешки.

Защо стават жестоки битки буквално във всяко  състезание? Защото от една страна, колите са еднакви. От 0 до 100 км/ч. болидите ускоряват за 2,9 сек., а до 200 км/ч. за 6,6 сек., като максималната скорост е 328 км/ч. Почти същото е и при болид от Формула 1. Но там шасито се прави от отбора, непрекъснато се правят нови аеродинамични елементи, използват се различни двигатели, скоростни кутии и окачване. В GP2 шаситата са еднакви - DALLARA с материали от DELTA TECH. Диференциалите са HEWLAND, пружините на окачването EIBACH.

Двигателят на всички болиди в GP2 сериите е 4,0 л V8 на Renault с мощност от 612 к.с. при 10 000 об/мин. е максимален въртящ момен 500 Нм при 8000 об/мин. Електрониката е Magneti Marelli Marvel. Системата за ускорение е Fly wire. Електрониката е Magneti Marelli Marvel. Резервоарът е с обем 125 л.

Скоростната кутия е 6-степенна, електрохидравлична, надлъжно разположена, секвенциална, с превключване от волана. Съединителят е карбонов AP. Спирачките са 6-бутални Brembo, а дисковете карбонови от Hitco carbon. Колелата са същите като във Формула 1 с джанти

O.Z. Racing и гуми сликове Bridgestone. Стандартите за сигурност са идентични като във Формула 1.

И още едно сравнение. Разликата на квалификациите във Формула 1 между спечелилия полпозишън и този който е на опашката е около 4 секунди. В същото време в GP2 между първия и последния е между 1 и 13 секунди. Това е още едно доказателство за равните възможности на коли и пилоти в сериите.

Както личи, на нашия пилот Владо Арабаджиев никак не му е леко в този шампионат. Особено когато няма поддръжката на голям тим от Формула 1. Защото повечето му колеги са обвързани с някой отбор от Гран при и са по програми за поддръжка и развитие на млади пилоти. Както е например лидерът във временното класиране Пастор Малдонадо, който е обвързан с Renault и няколко години караше в едноименните серии. Или пък британската фондация за подпомагане на пилотите от Острова Racing steps, които подкрепят Оливър Хърли и още няколко негови сънародници.

Така че в сериите GP2 пилотът може да се чувства като част от Формула 1, макар падокът да е отделен от тези на Кралските гонки, когато са на една и съща писта. Затова от всеки, който застане на старта в сериите се изисква максимална концентрация във всяка сесия, независимо дали е тренировъчна, квалификационна или в самото състезание. А стъпката до Формула 1 може да изглежда кратка, но и много трудна.

Повече информация за Формула 1 можете да прочетете на сайта www.formula1.bg

 


Още по темата
SPORTAL.BG
Спортни новини
Прочетена 13063

Добави коментар ›› Коментари (8)

niki
(Гост)
8
отговор
25 юни 2010 | 14:51

аз немога да разбера закаво тръабва винаги да говорим кофти нешта за нашите таланти като бербатов владо и ред други престанете хора Рейтинг: 0 0

dirty
(Гост)
7
отговор
23 юни 2010 | 13:55

остави че е дърт, ами няма и нужния талант. тия дето са отишли във ф1 са били над останалите в гп2, а той е никой. баща му го добута дотам с пари, ама за ф1 трябват мнооого повече пари, така че колкото писта за ф1, толкова и бг пилот ще има Рейтинг: 0 0

Поправка
(Гост)
6
отговор
22 юни 2010 | 13:04

Ти на кои си мислиш е този текст? Рейтинг: 0 0

Най-накрая
(Гост)
5
отговор
21 юни 2010 | 09:11

Най-накрая някой друг освен Момчил да напише нещо за Владо и сериите ГП2. То не бяха оди, легенди и притчи за това колко бил добър Владо. Да, добър е, но на това ниво никой не е случаен дори и да си плаща. Всъщност тук почти всички си плащат. А за Формула 1 годините също са от значение, но хайде нека се стигне до тях и тогава ще ги мислим. Просто Момчил как не разбра, че с неговите глупости и простотии само вреди на Владо и настройва хората срещу него. Момчето е талантливо, но читателите не са тъпи овце, че да им говори от 5 години как е само на крачка от Формула 1. Рейтинг: 0 0

Този коментар е твърде голям. Ако искате да го прочетете натиснете тук

da
(Гост)
4
отговор
16 юни 2010 | 00:26

няма значение на колко години си ... трябва да имаш спонсори с теб... виж примери алонско отива във ферари и кой им става спонсор сантандер.... тоя руснака обеща 15 милиона на сезон от газпром и го взеха..... Рейтинг: 0 0

slavi
(Гост)
3
отговор
16 юни 2010 | 00:14

az sa6to mislq 4e na6eto mom4e ima talant i moje sled nqkoq i dr god da se dokaje v gp2 i da premine v f1.dano da uspee i da vidim i na6iq tribagrenik na grida Рейтинг: 0 0

187
(Гост)
2
отговор
15 юни 2010 | 17:01

аз пък си мисля, че ще отиде, тук годините не играят кой знае каква роля, таланта също така, плащаш ли си, ще караш. примери във формула едно - бол. е, вярно няма да е за ферари... Рейтинг: 0 0

OldTen
(Гост)
1
отговор
15 юни 2010 | 16:29

Сина на Вътьо никога няма да отиде във форму,а 1 защото е много дърт Кой ще му повярва за годините по документи и децата знаят че баща му даде доста пари за да е по м,ад по документи така че да не се надява! Измамите стават само в Бу,гаристан Рейтинг: 0 0

›› новини

›› новини

Неймар, Нина Добрев и Вин Дизел в новия "Трите хикса"
18 януари 2017 | 08:03
Георги Петков навива Чунчуков за Славия
18 януари 2017 | 07:56
Мали и Египет си спретнаха нулево реми (видео)
Локомотив (ГО) се подсили с двама чужденци
18 януари 2017 | 07:31
Кавани: Имаше вариант да се завърна в Италия
18 януари 2017 | 06:06
Винъс Уилямс с втора победа
18 януари 2017 | 05:24
Треньорът на Аталанта наказан за два мача
18 януари 2017 | 05:24
Радванска с магическо изпълнение срещу Цвети (видео)
Маркизио: В Ювентус само талант не стига
18 януари 2017 | 04:41
Три отбора от Италия в битка за Джузепе Роси
18 януари 2017 | 03:23

›› Булевард

Какво прави Ана Иванович, докато бившите й колежки се потят в Мелбърн?
17 януари 2017
Докато топ тенисистите се потят на жегата в Мелбърн, наскоро отказалата се от спорта Ана Иванович си кара кефа. ...
Джини Бушар се разходи до плажа между мачовете 17 януари 2017 | 12:25
Неймар, Нина Добрев и Вин Дизел в новия "Трите хикса" 18 януари 2017 | 08:03
Годеницата на Андрю Каръл му помогнала за задната ножица 17 януари 2017 | 16:09

›› Волейбол

ЦСКА атакува Амрисвил с: “Джесика”!
17 януари 2017
Волейболният отбор на ЦСКА пристигна в швейцарския град Амрисвил, където ги посрещна студ (-4 градуса) и сняг.  ...
Симеон Александров: Отиваме в Холандия, за да вземем поне два гейма и да продължим напред 17 януари 2017 | 18:03
Добруджа удари Марек в Суперлигата 17 януари 2017 | 20:03
Смилен Мляков: Готови сме за победа в Швейцария (видео) 17 януари 2017 | 16:47

›› Баскетбол

Лукойл загуби важна фигура за Енисей
17 януари 2017
Лукойл Академик ще бъде без един от ключовите си играчи в утрешното домакинство на Енисей (Красноярск), което е от ...
ПАО най-сетне победи Олимпиакос (видео) 17 януари 2017 | 16:08
Анадолу Ефес взе американец с опит в НБА и Китай 17 януари 2017 | 15:57
Витор Фаверани: На Барса не се отказва 17 януари 2017 | 15:47
							
						

Формула 1

График на уикенда

Сподели мнението си за сезон 2016 във Формула 1 21 декември 2016
Сезон 2016 във Формула 1 беше изключително интересен. След 21 състезания, най-дългият календар в историята на спорта, видяхме как Люис Хамилтън предава титлата при пилотите на съотборника си Нико Розберг, който си я ...
Волф: Време е Ботас да премине на следващото ниво 17 януари 2017
Шефът на Мерцедес Тото Волф заяви, че новият им пилот Валтери Ботас е получил страхотен шанс да докаже на какво е способен и трябва да се възползва от него. 27-годишният финландец бе обявен вчера за съотборник на Люис ...

Левски | Литекс | "А" Група | "Б" Групи | Национални отбори по футбол | Купа на България | Англия | Испания | Италия | Германия | Франция | Русия | Шампионска лига | Лига Европа | Мачове на живо | Класиране

Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на Агенция Спортал, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на Агенция Спортал, посочване на източника и добавяне на линк към www.sportal.bg. Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.

Този уебсайт е собственост на Sportal Media Group

Sportal.bg is part of the Sportal Media Group network
ЕВРО2016 | Мобилни телефони | Бизнес новини | Лайфстайл | Woman.bg | Men Only | Новини | Shopping.bg Мобилен Портал