Маса мачка по улиците на Валенсия, освиркват втория Хамилтън, Кими блъска механик

Маса мачка по улиците на Валенсия, освиркват втория Хамилтън, Кими блъска механик

Пилотът на Ферари Фелипе Маса спечели категорично състезанието по улиците на пристанището на Валенсия (Испания), за Гран при на Европа, 12-ти кръг от световния шампионат във Формула 1. Втори остана Люис Хамилтън с Макларън-Мерцедес, а трети Роберт Кубица с БМВ. Четвърти се класира Хейки Ковалайнен с Макларън, а пети е Ярно Трули с Тойота. Шести финишира младока Себастиян Фетел с Торо Росо.

Победата на Маса беше поставена под въпрос, след като бразилецът бе разследван от съдиите на ФИА за инцидента между него и Адриан Сутил (Форс Индия) в бокса. Двамата за малко щяха да се сблъскат при скорост от 80 км/ч, след като Маса направи втория си стоп и бързаше да се върне на пистата. Маса и Сутил бяха един до друг по алеята на бокса и бразилецът можеше да катастрофира, но намали и пусна пред себе си изостаналия с една обиколка Сутил. Все пак независимо от по-задната си позиция, Сутил бе с една идея пред Маса и нямаше как да го пусне пред себе си. Съдиите прецениха, че карането на Маса е било опасно и го глобиха с 10 000 долара, а победата му бе потвърдена.

Световният шампион Кими Райконен с Ферари отпадна около 10 тура преди финала, заради гръмнал двигател от 6-та позиция, след като обиколка по-рано блъсна в бокса един от механиците си. Преди три седмици в Унгария, двигателят на Маса не издържа, сега бе ред на този на "Айсмен".

Още във втората обиколка местният любимец Фернандо Алонсо (Рено) отпадна безславно, след като Казуки Накаджима (Уилямс-Тойота) блъсна задната част на колата му и задното крило на испанеца се счупи. Алоно бе бесен и с пръст показа, че Накаджима е направил пълна глупост. 

След финала пък испанските фенове бурно освиркаха Хамилтън, който миналата година бе забъркан в множество скандали с бившия си съотборник Алонсо. По-рано през сезона по време на тестовете на "Каталуния" испанците се подиграваха на Хамилтън и го обиждаха на расистка основа.

По-рано на старта по улиците на новата писта, позициите на първите трима от квалификацията не се промениха. Маса поведе убедително, Хамилтън стартира малко по-бавно от Кубица и полякът го атакува на първия и втория завой. Люис обаче "затвори вратата" и остана втори. Роберт продължи трети. По-назад Ковалайнен изпревари Райконен и стана 4-ти. Кими бе 5-ти и също бе атакуван от Фетел, който като че ли за секунда закачи световния шампион. Така в първата обиколка класирането изглеждаше така: 1.Маса, 2.Хамилтън, 3.Кубица, 4.Ковалайнен, 5.Райконен, 6.Фетел, 7.Трули, 8.Розберг и др.

Маса водеше стабилно и започна да трупа лека преднина пред Хамилтън. В средата на колоната Накаджима (Уилямс) блъсна задната част на колата на Алонсо и испанецът отпадна. Фернандо спря рязко на един от завоите, където имаше много други коли и японецът се блъсна в него. Задното крило на болида на Рено се счупи и испанецът се прибра безславно в бокса още във 2-та обиколка. Голямо разочарование за местния любимец и логично по трибуните феновете също бяха тъжни. Един запалянко дори започна да сипе обиди по адрес на Накаджима. Казуки бе без предно крило и влезе в пита за смяна, а Алонсо бе видимо много ядосан.

Напред Маса започна да върти обиколки с около 1 секунда по-добри от тези на Хамилтън. Кубица започна да изостава поради някакъв проблем и бе притискан от Хейки и Кими. След няколко тура стана ясно, че бял пластмасов плик се е оплел около предното окачване на колата на БМВ. Към този момент Маса диктуваше темпото и в 13-та обиколка имаше преднина от около 5 секунди пред Хамилтън и около 20 секунди пред съотборника си Райконен. Кубица, Хейки и Кими се движеха много близо един до друг съответно на 3-та, 4-та и 5-та позиция.

В 14-та обиколка Маса влезе в бокса, смени гуми и сипа бензин за 9,1 секунди. Той се върна на пистата точно пред Кими. 2 тура по-късно Люис също спря и излезе точно зад "Айсмен". Така Райконен без да беше влизал в бокса се оказа между Маса и Хамилтън. Само една обиколка по-късно Кими също направи заплануваното си спиране. Няколко тура след това и Хейки посети своите механици, следван от колите на БМВ и Торо Росо.

След първите смени, в 26-та обиколка от общо 57 класирането бе: 1.Маса, 2.Хамилтън, 3.Кубица, 4.Ковалайнен, 5.Глок (без да е спирал в бокса), 6.Райконен, 7.Трули, 8.Фетел и др. Маса отново започна да става по-бърз и набързо натрупа преднина от 5 секунди пред Люис. Болидът на Макларън изоставаше от Ферари и на този етап победата на Фелипе бе сигурна. Глок бе с по-различна стратегия от лидерите и с по-леката си кола започна да притиска Хейки от петата си позиция. От Тойота бяха избрали Тимо да спира само веднъж в бокса, което му помогна да финишира на много по-предна позиция.

 

25 обиколки преди финала Маса водеше с повече от убедително с 8 секунди аванс пред Хамилтън. Много по-назад, на около 8 секунди бе Кубица, а 4-ти продължаваше да е Ковалайнен. Борбата бе жестока в средата на колоната, където Тойота бяха с по-различна стратегия и се бореха с Ник Хайдфелд (БМВ) и автомобилите на Торо Росо. Надпреварата много наподобяваше, като сценарий тази в Унгария преди три седмици. Тогава Маса също имаше огромна преднина пред конкурентите си, но двигателят му не издържа. Сега тук във Валенсия състезанието също бе спокойно за Ферари и Маса имаше пълен контрол и напълно доминираше до финала.

Около 20 об. преди края Кими натисна газта и започна да настига 4-ия Хейки. Разликата между тях бе само 2 секунди. Маса влезе в бока за втори път и на излизане за малко да се блъсне с Адриан Сутил. Пилотът на Форс Индия се движеше по алеята на боксовете след своя стоп и имаше около половин метър преднина пред Маса. Двамата бяха един до друг, но място за 2 коли на изхода нямаше. Фелипе натисна рязко спирачките и за малко да катастрофира с 80 км/ч. Сутил бе изостанал с една обиколка и когато двамата се появиха на пистата с пълна скорост, пусна лидера пред себе си. Тур по-късно Хамилтън също спря в бокса, и отново излезе втори зад Маса. Инцидентът между Маса и Сутил веднага предизвика реакция и съдиите първо пуснаха съобщение, че разследват Маса. Минути по-късно бе обявено обаче, че това ще бъде направено след старта.

На пистата напрежението се покачваше. Кими влезе в бокса за втори стоп едновременно с Ковалайнен. Преди смяната Хейки бе 4-ти, а Кими 5-ти. Увлечен в пряката си борба със своя сънародник, Райконен тръгна прекалено рано при зареждането с бензин и повлече на земята един от механиците си заедно с маркуча за гориво. Електронната система на Ферари не беше дала зелена светлина, но въпреки това "Асймен" даде газ и контузи тежко своя механик, който се претърколи на земята и се сви от болка. След няколко секунди, от Ферари откачиха шланга за гориво и Кими се върна на пистата шести зад Трули. Само тур по-късно обаче, двигателят на световния шампион не издържа и Райконен отпадна сред гъст бял дим. До финала оставаха по-малко от 10 тура, а Маса бе първи следван на около 7 секунди от Хамилтън. Бразилецът нямаше проблеми и видя първи карирания флаг, следван от Люис и Кубица. Във временното класиране Хамилтън вече има 70 точки, а Маса 64. Кими е трети с 57 точки. Следващият старт е след две седмици в Белгия на легендарната писта "Спа".   

Последните актуални снимки от уикенда в Испания за Гран при на Европа (тренировки, квалификация, състезание) можете да видите в нашата Фотогалерия ТУК!   

 
ПЪЛНИТЕ РЕЗУЛТАТИ ЗА ГРАН ПРИ НА ЕВРОПА ОТ:

 
 

 
    

 
 

 

Важно съобщение: Formula1.bg търси да назначи редактор на пълен работен ден. Ако за вас Формула 1 не е само хоби и искате да станете част от нашия екип, ни изпратете вашето CV на адрес: formula1.sportal.bg@gmail.com. Кандидатите трябва да са с отличен английски език и компютърна грамотност. Предишен опит в областта или журналистическо образование е предимство.

 

 

Повече информация за Формула 1 можете да прочетете на сайта www.formula1.bg

 

Последвайте каналите ни в:

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти